Реформа в медицинското образование – вашите идеи

16 юли, 2009 09:22 | Висше образование | 8 коментара

Реформа в медицинското образование – вашите идеи

Всички в България говорят за реформа в здравеопазването, но нито един капацитет не се досети за това, което знае всеки студент по медицина – тази реформа минава само през сериозни модерни промени в медицинското обучение. Нашите висши медицински училища са като стари мастодонти, едва помръдващи под напора на годините и тежестта си. Програмите и мисленето на преподавателите са морално остарели, студентите имат по-сериозна креативност от учителите си, интересите им не се отчитат. Висшето образование у нас подготвя теоретици, страхуващи се от неумението да общуват с пациента. Трудностите пред специализантите и докторантите се увеличават, а злорада бюрократична машина ги кара да търсят реализация в чужбина. Медицинските факултети служат не на студентите, а на шепа чиновници. Стига! Нека променим това сега, защото има кой да понесе тежестта и отговорността за тази реформа. Време е!

Някои от най-ключовите неща за които трябва да се преборим:

-Промяна във формата на прием
– Спешно осъвременяване на програмите.
– Илюстративно и интерактивно обучение, като антипод на черната дъска.
– Силна практическа насоченост на упражненията и насърчаване на индивидуалните качества и интереси на студентите. Включване в научно-изследователски проекти.
– Въвеждане на клинични насоки още в най-ранния процес на предклиниката. Съкращаване на част от общообразователните дисциплини за сметка на държавния стаж и амбулаторното обучение.
– Ранно въвеждане на проблемно-базираното клинично и параклинично обучение.
– Въвеждане на задължителни физикуми с отпадане на част от парцелираните изпити водещи до корупция.
– Увеличаване минималния хорариум за преподавателите и по-стегната атестация за тях и катедрите.
– Запазване на клиничната циклична система и въвеждането и в извънстоличните медицински училища.
– Закон за университетските болници и подчинението им на Ректора.
– Придържане към принципите на Болонския процес.

Приятели, според мен това са само малка част от приоритетите ни. Очаквам от вас да ги систематизирате, коментирате и допълвате. Когато групата стане по-многобройна ще помислим за публични реални прояви.
Благодаря, че ви пука за това!

Д-р Валери Велев

velev_md@mail.bg i GSM 0889 563412

Подкрепете ни

Теми:
Сподели   Facebook  Twitter  Google+

Още по темата

  1. Viktor коментира на 16 юли, 2009 г., 14:32 ч.

    Как точно предлагате да се промени формата на прием?

  2. д-р Велев коментира на 16 юли, 2009 г., 15:24 ч.

    Аз имам своите идеи, които не са тип „откриване на топлата вода“, но всъщност предложенията давате вие. От вас очаквам ангажираност и конкретика по тези въпроси. ВИЕ например, как бихте променил формата на прием?

  3. Ivanov коментира на 16 юли, 2009 г., 20:55 ч.

    Това е чудесна инициатива. Но кажете ми какво конкретко трябва да се промени според Вас? Придържането към Болонския процес, илюстративно и интерактивно обучение, като антипод на черната дъска, силна практическа насоченост на упражненията и насърчаване на индивидуалните качества и интереси на студентите, включване в научно-изследователски проекти. Това са все мерки, приложими струва ми се за всеки университет. А спор няма че образовабието у нас е замряло някъде малко след Средновекоевието. На мен ми е интересно подобри ли се качеството на медицинското образовабие, след драстичното орязване на кандидат0студентски места в последните години. Или само се намалиха подготвените нови кадри…

  4. Васил коментира на 17 юли, 2009 г., 11:37 ч.

    Българското образование е пропито от мухъл. Във всички дисциплини е нужно да има промени. Но някак си за медицина не ми изглежда много възможна алтернативна изпитна форма от тази в момента. Как може да е по-практична…?

  5. д-р Велев коментира на 17 юли, 2009 г., 20:25 ч.

    Kъм Ivanov: Ето няколко конкретни неща, които бих предложил аз. Имам още много, но тук Ви представям една кратка и наложителна реформа. Промяна в закона за „регулирани професии“, в частност медицина, като отпаднат общообразователните биология, физика, химия, а техния хорариум и полезния (защото далеч, не целия е такъв) преподаван материал се прехвърли към сродните медицински катедри, където той впрочем се изучава и се получава безмислено дублиране. Това начинание, ще позволи рано да се навлиза в клиничната тематика и да се освободи време за задължителния държавен стаж, който в момента в някои МФ е под минимума за акредитация.
    „Драстичното орязване“ на приема за медицина, съвсем не е чак толкова драстично, защото има освен 5-те стари факултета и един нов в СУ, а бройките за последните 3 години се увеличават ежегодно. Промяна в качеството има по простата причина, че и преди и сега от всеки випуск около 20 % стават практикуващи и можещи лекари, но 20% от 1000 дущи е повече като число от 20% от 500 души :)

  6. д-р Велев коментира на 17 юли, 2009 г., 20:32 ч.

    Към Васил: тук вариантите са доста, но едно е сигурно, сегашната система е безумна и не действа. С изключение на МУ-София и МУ-Варна, в останалите факултети се влиза с 3.50 – 4.00 по биология и пак толкова по химия. Това е безумно, защото само преди 8 години, за да влезе кандидат в медицински факултет се нуждаеше от две оценки около 5.00, а за София даже над 5.00. Момиче не можеше да учи медицина, ако няма минимум 5.50 и на двата изпита. Следователно този тип приемни изпити са морално остарели. Аз лично смятам, че оценките от матурите по биология и химия заедно с един стандартен IQ – тест, за който подготовка не е нужна, да речем матрици на Рейвън, е напълно подходящо.

  7. Valentina коментира на 19 юли, 2009 г., 10:20 ч.

    Според мен дори не е важно и какви ще са приемните изпити.Важното е студентите да имат повече практически занимания,разбира се свързани с теорията.Да имат достъп до реални болнични отделения,повече контакт с пациентите/под наблюдението на своите преподаватели/още от самото начало на обучението.И най вече да се обучават по европеиски стандарт и изисквания,за да може и дипломите им да бъдат европейски.Аз съм български мед.кадър,живеещ в Англия,но за съжаление не работя в сферата на любимата ми професия,поради простата причина,че дипломата ни не се признава…Имам стаж над 25 години.Искренно се надявам нещата да се подобрят за бъдещите български медици,защото въпреки фарса,че дипломите ни не са европейски и не се признават в страните от европейския съюз,ние сме признати за едни от най-добрите медици в света.

  8. д-р Велев коментира на 21 юли, 2009 г., 00:12 ч.

    Валентина, за съжаление това че “ признати за едни от най-добрите медици в света“ от доста време се е превърнало в мит, както отдавна са мит българската трудолюбивост и отлична образователна система. В медицината, то се дължи до голяма степен на проблема, който ти изтъкваш и който аз подкрепям категорично. Това е феномена на „стерилното“ медицинско образование. Лиспа на достатъчен и реален контакт с пациента, теоретизиране, липса на мотивация у преподавателите, която се прехвърля и у студентите. За това за мен най-важната първа крачка е оптимизиране на хорариума предклиника/клиника, като част от предклиничните дисциплини (физика, химия, спорт, латински) се съкратят, премахнат или материала им се пренасочи към сродните медицински дисциплини. Ранното започване на клинично и проблемно-базирано обучение е това, което може да стимулира и рестартира системата.
    Ще съм благодарен не само за коментарите ви, но и за всяка конкретна препоръка по въпроса.