Планета, копие на Юпитер, е застрашена от взрив

30 август, 2009 11:07 | Наука | Няма коментари

Планета, копие на Юпитер, е застрашена от взрив

Астрономи откриха планета извън слънчевата система с големината на Юпитер, която е толкова близо до слънцето си, че го обикаля за един земен ден. Откритието на Коел Хелиер от Университета Кийл във Великобритания и бе публикувано в списание Nature. Планетата, наречена WASP-18b, принадлежи към често срещан клас външни за Слънчевата система планети, познати като „горещ Юпитер”. Това са масивни планети, за които се смята, че са формирани далече от тяхната звезда и са мигрирали на по-ниска орбита през годините. WASP-18b е толкова масивна и толкова близко до своята звезда, че приливните сили между звездата и планетата, би трябвало да причинят нейното разрушение за по-малко от милион години.

Планетата представлява предизвикателство пред разбирането ни за гравитационните взаимодействия в планетарните системи.

Хелиер и колегите му, изчислиха че звездата на WASP-18 е на възраст само около милиард години, което означава че вероятността да се появи подобна планета близо до слънцето е изключително малка.

Как е възможно толкова необичайно явление да съществува? Едно от възможните обяснения е, че разсейването на газовете на планетата от приливните сили е в хиляди пъти по-малко, от колкото в нашата слънчева система. Ако това не е така, то най-вероятно в близките няколко десетилетия ще бъдем свидетели на бавното разрушаване на тази планета.