Матурата е успешна само с частни уроци

16 май, 2011 11:30 | Висше образование, Кандидатстване, Матура, Средно образование | 5 коментара

Матурата е успешна само с частни уроци

Утре ще се проведе може би най-важната матура за зрелостниците – тази по Български език и литература (БЕЛ). В навечерието на зрелостния изпит си задаваме въпроса: Могат ли учениците да се справят само с помощта на подготовката в училище и пожелателно или задължително условие е да се посещават частни уроци? По темата разговаряхме с ученици, учители и родители, сред които преобладаващо е мнението, че е по-добре да се ходи на уроци. Вижте какви според тях са причините за това.

Според С.А., учителка по Български език и литература с повече от 20 години частна практика, подготовката за матурите е трудно осъществима само в училищни условия. Според нея часовете по БЕЛ предвидени в учебната програма не са достатъчни, за да се вземе целият материал: „94 произведения (колкото обхваща конспектът за матурата –б.а.) са прекалено много, а за ученици, които не са се занимавали през годините е непосилно да ги научат за 8 месеца”. Друга причина, пораждаща необходимостта от допълнителна подготовка, е лошата дисциплина в час. „Голяма част от подрастващите са недисциплинирани, недостатъчно мотивирани, някои дори мързеливи”. Според С.А. това допълнително усложнява възприемането на учебното съдържание и води до нуждата от частни уроци.
Тази година учителката има група от 11 дванадесетокласници. Казва, че не са чели произведенията и търсят романите в съкратен вариант. Тя пък им преразказва разказите и им чете стихотворенията преди да им диктува анализа. Учителката споделя още, че „нямат никаква представа от литература, не различават Дебелянов от Вапцаров”. Правят и много тестове. С.А. казва, че са зле с пунктуацията и малко по-добре с правописа, но „най- зле са литературните им познания и нагласата, че това са глупости”. Въпреки това тя много обича учениците си и вярва, че те ще успеят. На въпроса ми кое според нея е най-трудното произведение, което може да се падне на матурата утре, учителката отговори: „ „Песента на човека” на Яворов, просто не го разбират”.

Дванадесетокласничката Зара от 157 Гимназия с изучаване на чужд език „Сесар Вайехо” ( ІІ-ра испанска – б.а.) смята, че „може би е възможно да се подготвиш само в училище, но трябва да попаднеш и на добри учители”. Тя обаче „не е случила” на такива и затова посещава частни уроци. На въпроса дали са успели да вземат целия материал в училище Зара отговори: „Да, но учителката ни издиктува по няколко изречения за всяко произведение, което е крайно недостатъчно”. Все още не е решила къде ще кандидатства.

Подобно е мнението и на ученици от Първа английска езикова гимназия ( 114 АЕГ). Те са доволни от подхода на учителя си по литература в 12 клас, който бил и преподавател в Софийския университет, но „въпреки голямото му старание времето просто не стига”. „Но човека си е заслужил кафето”, добавят част от учениците. Това ги кара те също да опрат до частни уроци: „Не, че няма да изкараме, но за всеки случай, за по-висока оценка”. Някои от тях ходят на уроци още от 11 клас, тъй като имат намерение да държат и кандидат-студентски изпит по Литература, където материалът е още по-обемен.

В този тон преобладава и мнението на родителите. Те се съмняват, че децата им ще се справят добре без да ходят на уроци. „Учителите нямат време и възможност да предадат целия материал”, казва една майка. „Преподавателите не са и достатъчно мотивирани, поради ниското заплащане”, споделя друга. Според тях обаче процесът е двустранен: „Лошата дисциплина в часовете също пречи на нормалното протичане на учебния процес. Децата не внимават в час, а учителите губят доста време в опити да въдворят ред”, твърди М.Л. от София. Родителите смятат , че много от учениците не са достатъчно мотивирани и не полагат достатъчно усилия в училище. Според тях „при добро желание” би трябвало да могат да се справят с матурите въз основа на подготовката, която получават там, но записват децата си и на уроци, за да е сигурно, „че ще изкарат хубави оценки”. Някои от децата им ще кандидатстват с матурата или в чужбина и оценката им трябва. Родителите също мислят, че произведенията са много, „особено за това младо поколение, което няма навик да чете”. Освен това вярват, че като запишат децата си на уроци, „те отиват там с нагласата, че ще им налеят знанията наготово”, което ги кара да мислят, че ще се справят без големи усилия.

По темата потърсихме и мнението на Асоциация Родители, чието становище бе изразено от Цвета Брестничка. Според тях въвеждането на външно оценяване е „положителна стъпка”, която дава възможност да се направи сравнителна оценка на нивото на усвояване на материала в училище в различните училища и региони на страната. Относно възможността на зрелостниците да се справят сами с матурата, от Асоциацията заявиха, че според техните наблюдения „нивото на подготовка в различните училища е различно и липсата на гарантиран достъп до равно по качество образование принуждава родителите да търсят алтернативни начини за справяне с проблема”, което води до фокусиране на усилията им в сферата на частните уроци и „занижаване на изискванията им към образователната система”. По този начин, самата образователна система, лишена от натиск от страна на родителите, „все повече абдикира от задължението си да осигурява адекватна подготовка на децата”, допълни г-жа Брестничка.

Д.Н. от Перник, студентка в София, обаче смята, че ходенето на уроци е една „ненужна нова мода”. Според нея е безсмислено родителите да „пръскат” стотици левове, водени от „болните си амбиции”, за нещо, което се учи безплатно в училище. Тя смята, че най-важното нещо в случая е личната мотивация и човек ако иска може да се справи и сам.

Идеален пример в това отношение е Калоян от София. В момента, Калоян е първокурсник в УНСС, където учи Икономика и бизнес. „Никога не съм стъпвал на уроци”, казва той. Сам се е готвил и в 7-ми, и в 12-ти клас. Миналата година на матурата по Български език и литература изкарал 5.40. Подготвял се е с помощта на учебниците в училище и помагала с анализи. Сам е развивал теми, които от време на време давал на учителите си в училище да проверяват. Питам го не му ли е било трудно, а той ми отговаря: „Всеки, който иска, може да се справи без уроци, не е нещо специално. Просто родителите се грижат за децата си повече, от колкото на децата им пука за тях самите”.

Калоян обаче е по-скоро едно приятно изключение от правилото. Повечето ученици посещават частни уроци, било то заради собствената си амбициозност или заради тази на своите родители. Големият обем на материала, недостатъчното време предвидено в учебната програма и липсата на мотивация у учениците са сред основните причини, налагащи необходимостта от ходенето на уроци. Освен тях обаче има и още един фактор, който оказва влияние. От няколко години насам приемът след 7 клас става по различен начин. Кандидат-гимназистите вече не пишат съчинения разсъждения както преди, а вместо това правят преразкази на непознати текстове. Така като дойде време в 12 клас да развиват теми по литература, каквато е последната задача на матурата, на тях им е още по-трудно, тъй като никога до преди това не им се е налагало да го правят.

Матурата по Български език и литература ще се проведе на 17 май, вторник от 8 часа. Репортаж от нея и първите реакции на ученици и родители очаквайте утре.


Христо Лазаров

Подкрепете ни

Сподели   Facebook  Twitter  Google+

Още по темата

  1. Alexa коментира на 16 май, 2011 г., 12:04 ч.

    сменяйте снимките, че са еднакви все. Знам, че се плащат, ама все има някъде свободни да не се плащат. Пък и виждам, че си имате и ваш фотограф да отиде барем да снима нещо! …

  2. Hannah Montana коментира на 16 май, 2011 г., 16:19 ч.

    Аз не съм съгласна, аз без уроци изкарах 5.96 по биология ;-))

  3. Карина коментира на 16 май, 2011 г., 20:09 ч.

    Е добре де, нормално ли е това според вас

  4. ? коментира на 16 май, 2011 г., 20:16 ч.

    Koe?

  5. ime коментира на 17 май, 2011 г., 14:53 ч.

    Аз изкарах Отличен 6,00 на матурата по БЕЛ и Отличен 6,00 на матурата по химия без нито един частен урок. :-)