Гафът с 4-годишните е заради европейски пари

14 декември, 2012 14:51 | Средно образование | 2 коментара

Гафът с 4-годишните е заради европейски пари

Гафът със задължителното обучение на 4-годишните е заради усвояване на европейски пари, показа проучване на Академика БГ.

Комисия, назначена от министър Сергей Игнатов, е разработила концепция за ОП „Образование и наука 2014-2020“. Същата комисия е разписала приоритетна ос с мерки финансиране и изграждане на  образователна архитектура за  задължителното  образование на 4-годишни. Концепцията вече е пусната за съгласуване и одобрение на ЕС. За да я защитят обаче авторите, им трябва законово основание. По тази причина ГЕРБ бърза да приеме законовите промени, свързани с обучението на 4-годишните, които предизвикват серия от протести на родителски организации.

На стр. 20 от този документ четем:  „3.4.1. Инфраструктура в предучилищното образование.

По отношение на образователната инфраструктура за задължителната предучилищна подготовка (ЗУП) трябва да се имат пред вид организирането на предучилищни групи, ползващи базите на училищата и въвеждането на ЗУП от 4-годишна възраст (планирано за 2016 година). Важен индикатор са и протичащите демографски промени на национално ниво (броя на родените деца и очаквания размер на ученическите кохорти) и регионалните миграционни процеси.“

 

Според експерти с увеличаване  „броя на учениците“  с включените 4 годишни  деца, който е разписан като  индикатор за измерване на резултати,  може да се защити по-сериозно финансиране. Именно бройката на децата е подтикнала авторите на концепцията да смъкнат възрастовата граница към 4-годишните.

Концепцията  не  е  видима в  сайта на МОМН, въпреки че има обособени секции „Стратегии и политики“  и „Структурни фондове“ .  Може да се  изтегли от тук: http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/news-home/2012/12-10-13_Conception_OP-NOIR.pdf

Има разминаване обаче между концепциите, които МОМН изготвя. В концепцията за нов закон за образованието, писана през март 2011, на стр. 20 четем: “ 6.3.1. Предучилищно образование. Предучилищното образование се провежда в детските градини и в обединените детски заведения. Задължителната предучилищна подготовка за децата, навършили 5
години, се провежда в детска градина или по изключение в училище – по избор на родителите/настойниците и при еднакви условия и подкрепяща развитието на детето среда“.

Така се дават противоречиви сигнали за възрастта, от която ще започва предучилищното образование и остава неясно дали ще е от 4 или от 5-годишна възраст. По този начин МОМН подменя  заложеното в концепцията за образователен закон, който обществото познава, и вкарва в закона  норми, обслужващи концепцията на комисията, назначена от Игнатов.

Подкрепете ни

Сподели   Facebook  Twitter  Google+

Още по темата

  1. родител коментира на 15 декември, 2012 г., 02:05 ч.

    От толкова време най-накрая имам възможност да се информират за какво наистина става дума и къде са задколисните игри. Всичко друго са празни приказки. Радвам се, че все още има медии, които не се интересуват само от Тиквата и каква магистрала е открил. ЕТо това вече е хубава платформа за протест.

  2. Иван Иванов коментира на 16 декември, 2012 г., 20:38 ч.

    Първо трябва дя се изясни на простаците, че има голяма разлика между възпитание и образование. Държавата е длъжна да осигури образованието на децата и няма право да се меси във възпитанието на децата. Възпитанието е право на родителите, които ще решат дали да възпитат християнин или мюсулманин, дали ще възпитат ляво или дясно политически ориентиран гражданин, вегетарианец или месояд, запалянко в спорта или не, не може държавата да отнеме възможността на родителите да възпитават СВОИТЕ деца. Родителите трябва да имат право да ползват държавни ресурси, а не задължението. Подобно отнемане на родителски права е осъществявано от Хитлер и Сталин, т.е. тоталитарни режими и идеологии. Целта на този тоталитаризъм е да превърне гражданите в мека, пластична, лесно манипулируема маса. В такива общества не се раждат хора като Левски, Ботев, Микеланджело, Айнщайн и др.п. Не ва този тоталитарен псевдозакон, противоречащ на правата на човека.