Доц. Димитров: На каквото възпиташ човека, на това можеш да разчиташ

4 юни, 2013 19:58 | Гост | Няма коментари

Доц. Димитров: На каквото възпиташ човека, на това можеш да разчиташ

Доц. Димитър Димитров e роден през 1943 г. в София. Завършва Духовна семинария в Черепиш и Духовна академия (сега Богословски факултет на Софийския университет). Специализира диригентство в редица престижни музикални академии у нас и в чужбина. Преподавател по църковна музика в Богословския факултет на СУ „Св. Климент Охридски”. 35 г. главен диригент на смесения хор при катедралата „Св. Александър Невски” и един от основателите на мъжкия ансамбъл „Св. Йоан Кукузел”, чийто ръководител е 45 години. Брат e на българския патриарх Неофит.
АкадемикаБГ/akademika.bg го потърси в храм-паметника „Св. Ал. Невски“ по повод лансираната от него преди дни теза за обучение на българските деца по вероучение.

Доц. Димитров, вие сте от религиозно семейство. От там ли дойде идеята, че българските деца имат нужда от вероучение днес?
– Майка ми и баща ми са изучавали вярата си. Ние с брат ми също – дори не мога да си помисля какво би излязло от нас, ако не бяха Семинарията и Духовната академия. Поводът е друг: преди 4-5 години попаднах на дипломата на цар Борис III, в един сборник с вещи на царското семейство. Там е снимано свидетелството му за 4-ти клас. Документът не е направен за него, а е на бланка на тогавашното Министерство на просветата. Впечатли ме, че на първо място сред предметите стои Закон Божий (така тогава се е наричало вероучението). На второ – нравоучение, следва – български, писане, четене, ръчен труд … И на 8-о място беше църковнославянският език. Въпреки тази програма училищата са били светски. Сега противниците на вероучението в училище смятат, че училището ще изгуби светския си характер. Това не би могло да стане. Религиозното образование е в семинариите – средните духовни училища в страната, в София и в Пловдив.
– Какво би променило вероучението?
– Човек се ражда, без да има информация за нищо. Съзнанието на детето е tabula rasa („чиста дъска”) и животът налага своя отпечатък. Както го възпиташ, на това можеш да разчиташ. Най-малкото вероучението ще остави у децата и юношите една богата духовна култура. Не може период от 45 г. на върл и войнстващ атеизъм да няма отражение и да искаме възпитанието да се промени от само себе си. По-голямата част от онези, които са по върховете днес, са възпитаници на този атеизъм и затова не смеят да помислят за връщане на вероучението в училищата. А то е полезно, защото възпитава християнски ценности в самите подрастващи. Като пораснат, това ще са морални хора – няма да има тази жестокост и агресия. Моралът е много важен – това е основата. В Семинарията предметът в началните класове се наричаше благонравие. Той култивира други ценности. Ако сегашните политици и министри имаха вярата, страх от Бога и срам от хората, много неща щяха да бъдат преосмислени, а други нямаше да се случват на практика.
– Религията в училище обаче означава и изучаване на ислям?
– Хубаво – нека всички изучават своята религия. Лошото е, че въпросът се политизира. Най-важното, което трябва да знаем, е, че България е православна страна още от създаването си. Това е обликът ни пред съвременния свят. Винаги е имало и други деноминации – страната ни никога не е била „чиста“. Имали сме и цигани, и турци, и арменци – всякакви. Но ние сме православни, с официален език – българският. Не може да говориш турски, а да не знаеш български. Изучавай другия език, ако искаш, няма нищо лошо. Но щом живееш в България, трябва да знаеш езика й. Отиваш в Германия – трябва да знаеш немски, в САЩ – английски… И това е, за да направиш комуникация, да се разбираш с хората.
– Какво е брат ви да е патриарх?
– Нищо не се е променило между нас. Само дето журналистите ме търсят по-често, за да разговаряме за него. А аз не зная много за днешния му ден, защото не се виждаме често. Чуваме се предимно по телефона, както и преди.
Как ви се струва животът днес? И кое остава най-важното за обществото?
– Не съм е занимавал никога с политика. Здравето и образованието са най-важните неща, на които трябва да заложим. Магистралите са си магистрали – хубаво нещо, нямам нищо против. Но нека да не се изоставя другото. „Първо да осигурим средства за живот, а след това да философстваме”, казва древната мъдрост. А ние правим обратното. Тези, които приказват много, са се осигурили, надмогнали са ежедневието си. Къде са народните пари? При философите!

Интервю на Яна ИВАНОВА

 

Подкрепете ни

Сподели   Facebook  Twitter  Google+

Още по темата