Има огромни пропуски както в учебните програми на гимназистите, така и в задължителната матура за зрелостниците. В момента тя е неефективна, а за да се подобри нивото на знанията на учениците, изпитът трябва да е по-труден и да бъде вход за всички специалности във висшите училища. Предвидени са часове в плановете и програмите отделно за български език, отделно за литература, като са приблизително едно към едно. Нека да си ползваме тези за български език за български език, и тези за литература за литература. Тогава да направим програмата така, че да бъдат действително диференцирани. Т.е. литературата да си има свое време, учителят да си бъде посветен на тази тематика. Те не се научават на дискусия как се води и много други неща.
Сега от пети до седми клас се учи описателна граматика на българския език, която е абстрактна и скучна материя за учениците. От първи до четвърти клас се учи терминът „морфема“, който се преподава и на първокурсниците в университета, но те не го знаят. В учебните програми за прогимназиален етап има неща, които са прекалено трудни за учениците до 8-и клас, и би трябвало да се учат в университетите. Най-непосилна е програмата между 5-и и 7-и клас. Граматиката е една много скучна, схематична, абстрактна област, която не е по вкуса на всеки. Трябва да се замени с упражнения. Именно това означава общуване. Един от основните проблеми на образованието ни е твърде многото информация, с която учениците се затрупват.
Матурата в 12-и клас не може да се нарече истински зрелостен изпит, защото не отговаря на необходимите международни стандарти. Матурата трябва да бъде само по български, защото езикът засяга всички. На изпита да се явяват само тези, които имат интерес. Зрелостният изпит в сегашната му форма е имитация, защото не отговаря на никакви общоприети международни стандарти по отношение на изпитните задачи и скалата на оценяване. Образователното министерство трябва да обърне и сериозно внимание на липсата на учебни помагала и пособия с тестове по български език, по които се готвят учениците от 8-и до 12-и клас.
Проф. Боян Вълчев е преподавател в СУ, председател на секция „Филологически науки“ в Съюза на учените. Мнението му е публикувано във в. „Монитор“

9 юли, 2013 15:51 | 

Теми:
Facebook
Twitter
Google+

