Милена Дамянова: Образователната реформа е блокирана

30 март, 2014 10:11 | Мнения | Няма коментари

Милена Дамянова: Образователната реформа е блокирана

Ситуацията, в която вкарахте сектора, е напълно блокирана образователна реформа. С тези думи  се обърна към министър Клисарова по време на поредния парламентарен контрол Милена Дамянова, народен представител от ГЕРБ. Публикуваме пълния текст.

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО МИНИСТЪР,
В Третия отчет за изпълнението на Управленската програма на Правителството посочвате, че сте въвели допълнителни фактори за оценяване на развитието на учебния процес в предучилищното и училищното образование.
Отчитате също така, че „Усъвършенстването на системата на делегираните бюджети цели да постави акцент върху качеството на образованието. Новата формула предвижда училища, показали по-добри резултати между външните оценявания, да получават допълнителни средства.”
Една напълно погрешна идея, макар и на пръв поглед да звучи добре. Но какво означава всъщност.
• Че се наливат пари в частните уроци, които подготвят за зрелостните изпити.
• Че училища, които работят в по-трудни условия, ще бъдат обречени да останат в дъното.
• Че ще стимулирате сегрегацията на деца от уязвимите групи и на деца със СОП, вместо да ги приобщаваме.
Тази идея обаче напълно отхвърля възможността детските градини също да получават пари за качество, защото там нямаме външни оценявания. Или може би сте решили да ги въвеждате и за най-малките? От пари за качество ще бъдат лишени и началните училища, защото там имаме изходни тестове, но нямаме вход. Интересно е и въз основа на резултатите по кой предмет ще мерите качеството в гимназиален етап. При положение, че входното ниво е по български език и математика, а единствено българският е задължителен предмет за ДЗИ.
Преди дни си избрахте нова тема-залъгалка, с която да създадете впечатление, че нещо правите. Последният хит са таблетите и интернет в училище. Това са хубави неща – но не можеш да лъжеш хората, че правиш образователна реформа като раздаваш таблети. То е все едно да кажем, че заместваме преподаването на математика с раздаването на калкулатори. Таблетите сами по себе си не са образователна реформа, таблетите са поръчка по ЗОП. В таблетите няма политическа воля и образователна реформа.
Питането ми към Вас е:
Каква е политиката Ви за стимулиране на качеството в предучилищното и училищното образование и кои са основните критерии, по които оценявате развитието на учебния процес през 2014 г.?

Уточняващи въпроси към министър Клисарова:

Госпожо Министър,
От Вашия не отговорихте нито как конкретно ще стимулирате качеството, нито пък по какви критерии ще оценявате учебния процес през 2014 г. А сте отчели, че вече сте въвели „допълнителни фактори за оценяване на развитието на учебния процес в предучилищното и училищното образование.” Просто защото такива няма и Вие сте подвели премиера Орешарски.

Защото от Вашето лутане и говорене на посоки и ан гро страдат детските градини и училищата, някои от които вече са на път да фалират. Защото необходимите средства за т.нар. от Вас качество не са заложени на национално ниво. Защото с 1,3% увеличение на ЕРС това не се прави! Цялото преразпределение е за сметка на работещите детски градини и училища, които тазо година получиха по-малко пари от миналата.
1. Смятате ли, че пренасочвайки средства от работещите училища към т.нар. малки училища, Вие стимулирате качеството? Качествено ли е образованието, според Вас, в малко училище в центъра на Варна, в което няма ученици, а в същото време до него има 2-3 други училища, към които интересът на родителите е изключително голям?

2. В постановлението за изпълнение на бюджета за 2014 г. определихте единствено добавка за условно-постоянни разходи в размер на 27 000 лева. Как определихте, че това е минималният размер, който важи за цялата страна и как по този начин подкрепихте качеството?

Задавам Ви тези въпроси за втори път на контрол и се надявам днес да сте по-подготвена.

Уважаема госпожо Министър,
Пари за образование не се дават като се вземат от образование. Абсурдни са Вашите хвалби, и хвалбите на цялото правителството, че образованието е приоритет и че се дават пари за образование.

Качественото образование изисква 3 неща: съвременна материална база, адекватни учебни програми и квалифицирани и мотивирани учители.
Преди няколко дни казахте „увеличават се заплатите на учителите с 5%“. След това последваха обясненията Ви – увеличението не било за всички и не било и 5%. Оказва се, че е само за млади учители и само там, където училището може да си го позволи.
При приемането на бюджета преди няколко месеца предупредихме, че с този размер на Единния разходен стандарт увеличението на заплатите на учителите няма да е възможно. Поискахме пари от неясния фонд Образование да бъдат дадени за увеличение на стандарта – защото това означаваше реална възможност да се увеличат парите на учителите и то на всички и реално. Отказахте да ни чуете и продължихте да правите политика на инат.
През миналата година ние увеличихме заплатите на учителите с 8%, но беше ясно записано, че това е минималното увеличение за всяко училище и там, където училището не може да го направи от бюджета си, Министерството осигурява необходимите средства. Това е реалното увеличение – когато то е гарантирано с реални пари.
Искрено се надявам, че Вие ще изпълните обещанието си към учителите и няма да се окаже, че сте ги излъгали.
Стопирахте създаването на съвременни и адекватни учебни програми.
Ситуацията, в която вкарахте сектора е напълно блокирана образователна реформа. Стопирани политики и усилия на няколко поредни правителства! Зачеркнахте доверието на родителите, на учителите, на неправителствения сектор! Разбирам, че ежедневно пътешествате в системата на образованието и откривате топлата вода, но цената на която го правите е огромна – защото всичко е за сметка на качеството на живот на поколения напред.

Подкрепете ни

Сподели   Facebook  Twitter  Google+

Още по темата