Малките училища имат нужда от хибридни специалности като „география-история“, „математика-информатика“, „български-история“, които да им дадат възможност да балансират ниския си бюджет за сметка на качеството на преподаването. Това стана ясно от анализ на синдикат „Образование“. В него се отбелязва и нуждата на образователната ни система от учители по различните специалности.
Най- голяма е необходимостта от квалифицирани преподаватели по чужди езици и информационни технологии. Много от педагозите са преквалифицирани, а за начален курс остарялата нормативна база дава предимство на учителите с начална педагогика, като се неглижират тези със специалност английска филология.
Проблемът с липсата на учители по чужди езици и информационни технологии няма да се реши дори да се удвои държавната поръчка към университетите с тези специалности. Бъдещите педагози трябва да изберат учителската професия, която е стресираща и нископлатена или да работят извън образователната система, изкарвайки по – високи доходи и без голямо натоварване.
Финансовите лостове на директорите в учебните заведения са недостатъчен стимул за задържане на младите учители не само по английски и информатика. Според синдикат „Образование“ е необходимо първо българското общество да знае кога ще достигнем 6% от БВП за образование. Заплатите на учителите трябва да достигнат поне средната за страната и чак тогава можем да очакваме млади кадри в училище.