Кристина Крънчева е международен консултант по корпоративен етикет и протокол, основател и управител на „СМ Консултинг“ ЕООД. Тя има лиценз за консултант по корпоративен етикет и международен протокол от The Protocol School of Washington®, САЩ, както и за имидж консултант от London Image Institute®. Автор е на множество публикации и през април 2013 г. излезе второто допълнено и преработено издание на книгата й „Бизнес етикет“ . В него е включена и глава за международния бизнес протокол, където читателите могат да се запознаят с правилата за поведение в делова среда в близо 30 държави от целия свят. Кристина Крънчева е известен лектор с близо 10-годишна практика. Нейните обучения и семинари са на теми, свързани с бизнес етикет, международен протокол, корпоративен имидж и се ползват с изключително голям интерес.
– Г-жо Крънчева, Вие провеждате частни и фирмени обучения по етикет и протокол. Интересуват ли се българите какво впечатление правят в обществото?
– Имиджът е посланието, което човек изпраща на хората, които го заобикалят. Чрез него ние заявяваме своите достойнства, способности и таланти, стремежи и претенции, а дори и претенциите да заемем едно или друго място в обществото или деловия свят. От това доколко правилно сме подбрали средствата да изразим себе си, зависи първото впечатление, което правим на другите, към които адресираме своето послание. От включените в него цели зависи изборът на средствата, с чиято помощ по най-добър начин ще изразим и наложим своя образ. Посланието се сформира от начина, по който изглеждаме (облекло, прическа, аксесоари), и от начина, по който се държим (походка, поглед, усмивка, маниери). В момента, в който срещнем непознат човек, ние си създаваме мнение за него, основаващо се единствено на това как той изглежда.
– Кои са най-честите грешки, допускани в облеклото при кандидатстване за работа?
– Има една стара поговорка, която гласи: “Облечи се за работата, която искаш, а не за тази, която имаш!”
Облеклото и маниерите не правят човека, те само говорят за него и са от изключителна важност за имиджа му. Да направите най-доброто възможно впечатление на интервю е от първостепенно значение. Въпреки че мислите, че вашите знания и компетентност са основните фактори за получаване на желаната работа, знайте, че външният ви вид е не по-малко важен. Това значи, че когато отивате на среща с потенциалния си работодател, необходимо е да се облечете подходящо.
За начало е добре да се запознаете със стила на обличане във фирмата, след това сигурно ще ви се наложи да се разходите по магазините и за финал ще ви трябва голямо огледало! Направете всичко възможно за предварително проучване на фирмената култура на фирмата.
Мъжко бизнес облекло за интервю
Изберете си костюм в неутрален цвят – тъмносиво, тъмносиньо или сиво. Черното не е препоръчителен цвят за интервю. Панталонът трябва да стига точно до началото на тока на обувката отзад, а отпред да пада върху обувката така, че да прави само една гънка. Освен това, никога не забравяйте, че добре изгладеният панталон с прави ръбове винаги стои много добре. Сакото трябва да е закопчано, когато сте изправени и се разкопчава, когато сядате. Ризата е добре да бъде бяла или светло синя. Винаги носете ризи с дълги ръкави (дори и при 35? жега!). Маншетът на ризата трябва да се подава от ръкава на сакото не повече от 1 – 1,5 см. Вратовръзката трябва да е с фини шарки или едноцветна, а материята й – 100 % коприна. Винаги носете връзки, които са по-тъмни от костюма ви. При връзване на вратовръзката се съобразете тя да стига до средата на катарамата на колана ви. Изберете обувките си така, че да отиват по цвят на костюма (никога няма да сбъркате с черните обувки). Основното правило е обувките да бъдат винаги лъснати и в добро състояние. Чорапите се съчетават с обувките. Коланът се подбира в тона на обувките. При мъжете аксесоарите (часовник, пръстен, брачна халка, ръкавели, и др.) са лимитирани до 3 броя. Избягвайте да носите спортен часовник с костюм. Ако имате обица на ухото, най-добре я махнете преди интервюто.
Косата трябва да е чиста и добре подстригана, което означава дължината й да стига до над яката на ризата. Избягвайте силните одеколони, което ще даде възможност на интервюиращия да запомни вас, а не аромата на одеколона, който използвате.
Дамско бизнес облекло за интервю
Изберете класически костюм с пола и в цвят, който ви отива на цвета на косата и очите и на тена на лицето ви. Не забравяйте, че ако си зададете въпроса “мога ли да си сложа?”, отговорът винаги е “не”. Дължината на полата трябва да е до средата на или под коляното. Късите поли са табу, защото изпращат посланието “не ме взимайте насериозно”. Много важно е костюмът да ви седи добре, т.е. да не бъде нито широк, нито тесен. Ръкавите на сакото трябва да са 1 – 1,5 см под китката на ръката. Блузите не бива да са прозрачни или с дълбоки деколтета. Не носете блузи тип “потник”, ако имате намерение да си свалите сакото. Обувките е добре да са затворени или в краен случай само с отворени пети. Токчетата да бъдат не по-високи от 5-7 см и винаги в идеално състояние. За да сте сигурни, че обувките ви винаги са лъснати, носете в чантата си малка гъба за лъскане и в последния момент, преди да влезете във фирмата за интервюто, ги огледайте и ако е необходимо (а то винаги е!), отново избършете праха или калта по тях.. Избягвайте сандали, чехли и т.н. Винаги носете чорапогащник (дори и в жегите), като изберете цвят, който да подхожда на костюма ви. Фигуралните и мрежестите чорапогащници оставете за свободното си време. Телесен цвят чорапогащник е препоръчително да се носи със сако с къс ръкав, за да се създаде балансиран общ вид.
Бижутата е добре да бъдат малко. Правилото е да не се слагат повече от 5 броя, като обеците се броят за 2, часовникът – за 3 и остават още 2 по ваш избор. Има и друго правило – правилото на 13-те аксесоара, като започвате броенето от копчетата на костюма и тези на ръкавите на сакото, колана, чантата, продължавате с обеците, гривната, брошката и т.н. Независимо към кое правило ще решите да се придържате, едно е ясно – ограничете количеството!
Косата трябва да е чиста и с добра прическа. Използвайте малко грим и червило, но никога не ходете без грим или червило (гланц). Ноктите е препоръчително да са с маникюр (независимо дали имате лак или не). Ограничете количеството парфюм до минимум. Правилото е както при мъжете – нека интервюиращият да запомни вас, а не вашия парфюм.
Много често обаче за интервю ни казват да се облечем “нормално” или “като за работа”, което всъщност означава всекидневно бизнес облекло. И така, кое е подходящото облекло в тези случаи?
Всекидневно дамско бизнес облекло за интервю
Ако изберете да сте с костюм, той може да е сако с панталон. Друга подходяща възможност е да си сложите пола и блуза с жилетка към нея. Също можете да си облечете рокля със сако (в друг цвят) или рокля с жилетка. Друга възможност е пола с риза, която не е задължително да е едноцветна, като, разбира се, избягвайте крещящи цветове и големи фигури. Правилото за аксесоарите остава същото, като спокойно можете да допълните тоалета си с един шал например, но него също бройте за аксесоар. Обувките могат да бъдат с равна подметка, но пак е препоръчително да не са изрязани на пръстите, а само на петите и се въздържайте от сандали, чехли или спортни обувки. Чорапогащникът не е задължителен, но е препоръчителен.
Всекидневно мъжко облекло за интервю
Спортно сако, комбинирано с тъмен панталон, е добрият избор за всекидневно бизнес облекло. Обикновено спортните сака не изискват носенето на вратовръзка към тях. Панталонът също може да е със спортна кройка, но задължително трябва да е изгладен и да има ръб. Дънките и джинсите са изключително неподходящи. Ризите могат да имат копчета на яките и да бъдат бели или други цветове от светлата гама. Също може да се носят и ризи на тънки райета. Обувките е възможно да бъдат тип мокасини и не е задължително да бъдат с връзки.
Един от най-лесните начини да направите добро впечатление и да допълните до съвършенство професионалния си имидж е като обмислите грижливо какво да облечете за предстоящото ви интервю. Не забравяйте, че вашият имидж е едно от най-мощните ви средства. Правилният избор на облекло няма да ви гарантира получаване на работата, но със сигурност ще ви предпази от загубването й. И още една стара поговорка, която гласи: “Обличайте се днес така, както искате да печелите утре!”
– Какви са Вашите наблюдения върху стила на обличане на младите хора?
Младите хора се обличат много добре. Просто трябва да могат да правят разлика между подходящо облекло за офис и за свободно време.
– Дайте няколко съвета на нашите читатели как трябва да се държат на работното място?
– Бъдете точни за срещи. Научете се да пишете правилно имейли. Използвайте пунктуация и подбрана лексика. Отговаряйте на имейлите в рамките на 24 часа. Изключвайте звука на телефона си, когато сте с хора и не го вдигайте по време на срещи.
– Напоследък се забелязва тенденцията младите хора да се обличат като възрастни, а възрастните като тийнейджъри. Какво впечатление правят тези хора в работна среда?
– Младите се обличат като по-възрастни, тъй като искат да бъдат взимани насериозно. Имам клиент на 31 години, който си е пуснал брада, когато е започнал работа преди 7 години, за да изглежда „по-възрастен“. Имам клиентка, която е „забравила“ да се усмихва, тъй като започнала на 23 години да работи в среда, в която всички били по-възрастни и по-сериозни според нейните думи. А що се отнася до възрастните, които сеобличат като тийнейджъри – то е обратното. Те работят с млади и не искат да ги виждат като „лели“ и „чичовци“.
Снимка: Личен архив
Въпросите зададе: Ралица Баева