Янка Такева: Делегираните бюджети направиха учителя зависим от ученика

23 май, 2015 09:00 | Гост | Няма коментари

Янка Такева: Делегираните бюджети направиха учителя зависим от ученика

Янка Такева завършва Педагогическия факултет на Пловдивския университет, има две специализации. Доктор на икономическите науки. Има 20-годишен учителски и директорски стаж. Работи в Синдиката на българските учители от 1990 г. Председател на организацията от 1995 г.

Akademika.bg се срещна с нея по повод 24 май – професионалния празник на българските учители.

Г-жо Такева, честит празник на вас и на българските учители. Празникът си е празник, но проблемите остава. Кои са основните проблеми на учителите?

– Основният проблем е изключително ниското финансиране на образователната система. С 2,9% от БВП за 2015 г. България е единствена страна в света с толкова малко пари за средно образование. Вторият проблем са делегираните бюджети. Като философия и замисъл са добри, но като механизъм за финансиране на училищата са пагубни. Някой трябва да носи морална отговорност за този механизъм. Нито едно правителство от 2008 г., когато се видя, че това е лошо за образователната система, не го променя. Всяка година говорим за това и даваме предложения каква да бъде промяната.

– Какъв е проблемът с механизма на делегирания бюджет?

– Той направи учителя зависим от ученика – броят на учениците определят издръжката на училището, заплатите на учителите и статуса му в обществото. Учениците правят каквото си искат – особено онези, които не искат да ходят на училище. Ако искаме добро образование, социалните плащания трябва да минат през образованието. Изпращаш детето си на училище и  при успеваемост, получаваш надбавки и социални помощи. Сега има такова нещо с детските надбавки, но механизмът не е работещ. Неспазващите законите знаят много добре как да манипулират и поставят учителя в неизгодна позиция.

Друг проблем са работните заплати – изключително ниски са. Средната брутна заплата е 799 лв. Следващият проблем е нуждата от информационни технологии на по-високо ниво. Българският учител трябва да работи с качествени учебни помагала и учебници, вървим към високи технологии.

– Доволен ли е Синдикатът на българските учители от работата на екипа на образователния министър Танев?

– Да, на този етап имат много идеи. Подкрепяме колежанското образование – това ще даде много възможност на немотивираните да получат професия и специалност, ще ги направи полезни на пазара на труда, а не да ходят по програми, където нищо не научават. Подкрепяме въвеждането на дуалното образование – имали сме го в миналото, но е добро и при новите икономически условия на развитие на бизнеса и на различните сектори на икономиката. Подкрепяме и разработването на информационна стратегия, която да даде по-голяма възможност учителят да работи с повече технически и дидактически средства в училище. Безкрайно притеснена съм от това, че и този екип на министерството не смее да постави остро въпроса за промяна на механизма на делегираните бюджети и  увеличаването на единния разходен стандарт и оттам – за увеличаването и на работните заплати.

– Какво е отношението ви към закона за учебното образование, който се гледа в момента в комисията по образование?

– Законът ще бъде работещ само и единствено от състоянието на раздел „Финансиране”. Ако там отново няма промени и ще продължаваме да ловим маймуни с трици – нищо няма да се получи.

– Тревожи ли ви съдържанието на учебниците?

– Първо, трябва да се разработят държавните образователни изисквания и тогава да се промени учебното съдържание – да се изхвърлят всички безумици. Внучка ми е ІІ клас. Не зная кой е „осъвременил” разказа за светофара и неговите променящи се цветове. Ето какво пише: „Червеният  цвят изчезва от светофара, защото началникът го е откраднал и си е направил вила в полето. Жълтият цвят изчезва, защото го сипваме в олиото. А със зеления цвят боядисваме рибките.” Поучително ли? Какъв е основният извод, освен че всички крадат… За такива безумици става въпрос. Всичко трябва да бъде прегледано. Учебниците трябва да се списват от учителите, както е по цял свят. Те не трябва да бъдат повече от 3 варианта по дисциплина – а ние сме отпуснали безброй  – така пише и в новия закон.

Яна ИВАНОВА

 

 

Подкрепете ни

Сподели   Facebook  Twitter  Google+

Още по темата