„Учителят на годината” Мила Николова: „Лоши” деца няма – малките обичат да спазват правила

1 юни, 2015 09:00 | Гост | Няма коментари

„Учителят на годината” Мила Николова: „Лоши” деца няма – малките обичат да спазват правила

Мила Николова е родена в Добрич. Завършила е Педагогически колеж в Добрич. Има магистратура по „Предучилищна и начална училищна педагогика” от Шуменския университет „Епископ Константин Преславски”. Работила е в ОУ „Васил Априлов”– Варна, в СОУ „Петко Р. Славейков” – Добрич, и в няколко детски градини – „Пчеличка”, „Славейче” и „Дора Габе”, всичките в Добрич. Akademika.bg се срещна с нея по повод наградата, която й връчи Синдикатът на българските учители.

– Получихте наградата „Учител на годината” 2015 в направление „Предучилищно възпитание и подготовка”. Как приемате това отличие и кои ваши качества бяха оценени с нея?

– Горда съм от получената награда. Щастлива съм, че чрез конкурса „Учител на годината”, организиран от СБУ, учителите новатори имат възможност да получават заслужено признание за своя труд. За мен учителят е авторитет, пример за подражание, ваятел на детската личност. Учителската професия е призвание. Тя не се научава, ти я носиш в себе си.

Влагам в своята работа цялото си сърце и душа и моите възпитаници го усещат. На децата им харесва да бъдат организирани и да спазват правила. Щом разберат какво се очаква от тях, те с радост се придържат към поставените изисквания. Аз не просто поставям задачата, аз ги мотивирам, заразявам ги с моя плам и ентусиазъм, за да изпълнят с желание поставената задача и да изпитат емоционално удовлетворение от постигнатия резултат. Мисля, че наградата е оценка за моите професионализъм, креативност, иновативност и отдаденост.

– Представете мястото, където работите – детска градина „Дора Габе” в Добрич. Кое я отличава от другите подобни заведения?

– В нея се работи по един изключително модерен начин. Всяка от шестте групи разполага с интерактивна дъска и лаптоп, което дава възможност за практически ориентирано и модерно обучение, а всяко дете е пряк участник в процеса на усвояване на знанията. Използват се различни интерактивни игри, електронни ресурси, презентации, демонстрации. Децата имат възможност да се изявят пряко в педагогическата ситуация, като свържат, оградят, оцветят, нарисуват, изберат верния отговор. Знаете, че днес децата от най-ранна възраст са впечатлени от информационните технологии и ги използват у дома. Затова учебното съдържание за предучилищна възраст, поднесено по един по-интересен и вълнуващ начин, спомага за по-цялостно възприемане и усвояване на знанията и за пробуждане на интереса към учението, училището и образованието като цяло.

В нашата детска градина се работи по международни проекти в европейската платформа за учители eTwinning. Това ни дава възможност да обменяме опит и идеи с учители от цяла Европа. В стремежа си да представят България пред нашите партньори децата ни научават много първо за своята родина, а след това и за Европа и страните от Европейския съюз. Така у тях се формира самочувствие на европейски граждани от най-ранна възраст. За тези наши проекти получаваме заслужени европейски отличия и много изпълнени с положителни емоции моменти в ежедневието в детската градина.

– От колко години се занимавате с предучилищно възпитание и каква е разликата от началото?

– Професионално се занимавам от 6 г., преди това възпитавах своите собствени синове, с които сега се гордея. Шест години не са толкова дълъг период, че да настъпят големи промени, но все пак за това време растат изисквания към преподавателите, тяхната квалификация и компетенции, като например владеене на чужди езици, използване на ИКТ в педагогическия процес, умения за писане и работа по проекти и т.н.

– Кои са проблемите, с които най-често се срещате в работата си?

– Лесно никъде няма! Освен взаимодействието с децата ние всекидневно общуваме с техните родители, баби и дядовци, а понякога и с други роднини. Изисква се ораторско майсторство и дипломация, за да се осъществи конструктивен диалог с членовете на семейството и у родителите да се изгради доверие, че педагогическият екип прави най-доброто за възпитанието и развитието на всяко едно дете.

– Какво според вас е нужно при обучението на кадри за вашата професия?

– Според мен на бъдещите учители е необходима и повече практика. Те трябва още при своето обучение да се поставят в реалната среда на детските учебни заведения, за да придобият представа за труда на учителя, за нуждата от отдаденост, професионализъм, търпение, такт към родителите; да разберат че „лоши” деца няма, че всяко дете е уникално и наше задължение е да открием неговите таланти и да ги развием.

Яна ИВАНОВА

Подкрепете ни

Сподели   Facebook  Twitter  Google+

Още по темата