Днес Национална галерия „Квадрат 500“ е с безплатен вход

13 август, 2015 12:15 | Денят | Няма коментари

Днес Национална галерия „Квадрат 500“ е с безплатен вход

Посетителите ще видят и прочутата символистична монументална картина “Луцифер” на немския художник Франц фон Щук (1863–1928) – произведението с най-много участия в представителни международни изложби в най-престижните музеи на Франция, Германия, Италия, Швеция, Великобритания и САЩ

В разгара на отпускарския сезон, когато повечето частни галерии са отдавна във ваканция, Национална галерия „Квадрат 500“ все така се радва на висока посещаемост и интересът към новата й представителна експозиция е все така много голям. На 13 август 2015 г. Национална галерия „Квадрат 500“ в София отново ще е с вход свободен – както е известно, от новия ни музей обявиха, че вторият четвъртък на всеки месец е ден за безплатен вход в „Квадрат 500“.
Над 40 хиляди са хората, които са разгледали „Квадрат 500“ досега, уточняват от галерията.
Очаква се и този четвъртък отново стотици столичани и гости на града ни да използват възможността в деня със свободен вход да разгледат експонираните близо 2000 произведения, разположени в 28 зали на четири етажа в новата ни Национална галерия „Квадрат 500“, които показват българското изкуство в съизмеримост с европейските и световните тенденции. В представителната експозиция е показана само част от колекцията на националната ни галерия, която наброява над 42 000 творби, припомнят от новия ни музей. Половината от изложените произведения са на български автори. Другата половина представя изкуство от Европа, Азия, Африка и Америка.
Любопитният момент този път е, че всички ценители на изкуството, които решат да посетят Национална галерия „Квадрат 500“ в обявения ден със свободен вход – 13 август, ще могат да видят и оценят и един истински шедьовър от европейска класа. Това е символистичната монументална картина “Луцифер” (1890/91) на известния немски художник Франц фон Щук (1863–1928), която ни дава убедителна представа за особеното място, което творчеството на този художник заема в развитието на западноевропейските художествени процеси през 90-те години на ХІХ век. То е близко до английските прерафаелити, френските символисти, немските идеалисти, както и до френския вариант на сецесиона. Картината “Луцифер” е закупена през 1891 г. много скоро след създаването си от младия български княз Фердинанд І за дворцовата колекция, когато той посещава ателието на художника в Мюнхен. Това е и произведението с най-много участия и гостувания в представителни международни изложби в най-престижните музеи на Франция, Германия, Италия, Швеция, Великобритания и САЩ. Само допреди няколко седмици знаковата творба на Щук се намираше в Двореца „Роверела“ в Ровиго (Италия) в изложбата „Демоните на модернизма“, но сега отново е в представителната експозиция на Национална галерия „Квадрат 500“.
Картината „Луцифер” на Франц фон Щук гостуваше през 2010 г. и в Музея Орсе, Париж – вторият по значение френски музей след световноизвестния Лувър, тъй като бе включена в изложбата „Престъпление и наказание…От Гоя до Пикасо”, която бе открита от тогавашния министър на културата на Франция – Фредерик Митеран, в присъствието на френски интелектуалци, представители на висшата държавна администрация и много ценители. Изложбата „Престъпление и наказание…От Гоя до Пикасо“ бе с ясни препратки към феноменалния роман на Фьодор Михайлович Достоевски, и си поставяше за цел да представи Злото отвъд социалните условия, престъплението и метафизичните терзания чрез музиката, литературата и творби на изобразителното изкуство. Комисарят на изложбата Жан Клер – член на френската Академия, бе поставил „Луцифер” в самото начало на експозицията, разположена на втория етаж на Музея Орсе. Произведението на Щук привличаше интереса на посетителите със своето дълбоко философско представяне на драматичния сюжет за падналия ангел.
Платното „Луцифер” на Франц фон Щук е в дворцовата колекция до 1930 година, когато е предадено от цар Борис ІІІ на Народния музей (ядрото на нашите музеи). По-късно то е прехвърлено във фонда на новооснованата Национална художествена галерия, а оттам, през 1985 г. – в експозицията на откриващата се Галерия за чуждестранно изкуство. Картината е участвала в редица престижни международни изложби: „Немско изкуство около 1900 година” (Берлин, 1972), „Царството на духа. Развитието на немския символизъм 1870 – 1920”(Франкфурт, Бирмингам и Стокхолм, 2000 г.), „История на меланхолията” (Париж, 2005, Берлин, 2006), „Франц фон Щук. Модерният Луцифер”. (Тренто, Италия 2006-2007), „Шедьоврите на Франц фон Щук” (Мюнхен, 2008-2009) и др.
Картината „Луцифер” принадлежи към така наречения „тъмно-монументален” период от живописта на известния немски символист и представя едно от често срещаните в творчеството му изображения на „човека-демон”. За монументалното въздействие на картината допринасят и внушителният формат на платното 161/152 см, и композицията, както и мрачните сиво-сини тонове. Щук (1863-1928), когото наричали “Принцът на художниците”, е един от основоположниците на Мюнхенския сецесион. Той е и сред знаковите фигури в западноевропейската живопис от края на 19 век. Бил е особено пристрастен към религиозно-мистичните сюжети и представянето на герои и божества от античната митология. Сред най-известните му картини, освен „Луцифер”, са „Грехът”, „Войната”, “Пророкът”, „Изкушение”, „Разпятие”. Негови картини притежават Националната галерия за модерно изкуство в Рим, музеят „Ван Гог” в Амстердам, Мюнхенската пинакотека, „Ермитажът” в Санкт Петербург.
И до днес една от най-търсените в чужбина от фондовете на Националната ни галерия си остава картината „Луцифер“ на немския символист Франц фон Щук, тя е и творбата с най-много участия в международни изложби. През 2013 г. „Луцифер“ за първи път прекоси и Атлантическия океан. Изложбата в Сиатъл, в която бе включено и платното на немския художник Щук, се радваше на изключително голям зрителски интерес – над 1200 души я посетиха още през първите два дни.

СЪР ГОТФРИД КНЕЛЕР - „ПОРТРЕТ В ЧЕРВЕНО“

СЪР ГОТФРИД КНЕЛЕР – „ПОРТРЕТ В ЧЕРВЕНО“

Акцентът на месеца в Националната галерия е произведението на

СЪР ГОТФРИД КНЕЛЕР (1646, Любек – 1723, Лондон) – „ПОРТРЕТ В ЧЕРВЕНО“

Маслени бои върху платно; 127 х 102 см

Зала 5

Кнелер е ученик на Фердинанд Бол и един от последните ученици на Рембранд. Оформянето му като художник в Амстердам започва и се гради върху утвърдените традиции на нидерландската живопис. Дамският портрет от колекцията на Националната галерия демонстрира много от характерните особености на европейската барокова живопис. Картината е изпълнена с впечатляваща живописна техника и показва, че не случайно, макар и млад, Кнелер получава званието „главен придворен художник” на кралския английски двор. Репутацията му на художник нараства и около средата на 1680 година става най-титулованият портретист в Англия. През 1692 година получава рицарско звание, а през 1695 година не без настояването на краля става почетен доктор на Университета в Оксфорд.

Основни клиенти и лоялни покровители на Кнелер са кралете на Англия, както и много знатни британски аристократи, представители на висшето светско общество и духовенството. Кнелер създава серия превъзходни портрети на известни личности от епохата: обвитите в кралски блясък парадни портрети на Чарлз ІІ, Луи ХІV, Уилям ІІІ и Петър Велики, великолепните портрети на Нютон, серията очарователни портрети на най-красивите придворни дами на кралица Мери II Стюарт, известни като „Красавиците на Хемптън корт”, интелектуалните портрети на членовете на лондонския клуб ”Кит-Кат”, чиито съвършени пропорции налагат нов стандарт при портретните формати.

Впечатляващото по обем творчество на Кнелер повлиява силно развитието на английската портретна живопис в края на ХVІІ и началото на ХVІІІ век – времето, в което официалният бароков портрет приема своята трайна форма.

Адресът на Национална галерия „Квадрат 500“ е пл. „Св. Александър Невски“, ул. „19-ти февруари“ № 1.

Подкрепете ни

Сподели   Facebook  Twitter  Google+

Още по темата