– Г-жо Дамянова, да очакваме ли нови учебници, след като законът бъде изцяло приет?
– Приемането на новия закон за предучилищното и училищното образование е основополагаща реформа за бъдещето на децата ни и за развитието на страната ни. Целта е образователната система да развива във всеки млад човек конкретни умения, да работи в екип, да има практически знания, увереност в способностите си. Целият закон е подчинен на тази цел, на която се основават най-успешните образователни модели в света.
Ключово е и защото в него са заложени като философия промените в учебните програми и учебниците, които и родителите, и обществото очакват повече от десет години.
– Защо според Вас имаше негативни коментари във връзка с новоприетите законови текстове, според които на частните училища ще се отпускат държавни пари? Остана ли недоразбрана философията на новия закон?
– Принципът за финансирането е ясен – всяко българско дете има право на държавната субсидия за обучението му до 16 г. Не е редно да се делят децата на държавни и частни, след като всички родители солидарно плащат данъци. Парите не отиват в едно или друго училище, а парите отиват при децата – това е принципът и той е показал, че работи навсякъде по света – в Чехия, Унгария, Полша, Словакия, Франция, Швеция…Ясно сме записали, че това са пари, които отиват единствено и само за обучението на децата, не за материална база или други дейности. Въвеждаме и механизми, с които да се контролира и финансово дейността на частните образователни институции. Спекулация са твърденията, че се взимат пари от държавните и общинските училища, за да се дадат на частните.
Първо, единният разходен стандарт, който получават държавните и общинските училища, няма да намалее за сметка на частните. Даже напротив. Очаква се увеличение. Второ, този механизъм на финансиране ще започне да се прилага през 2018 г.
Трето, средствата следват децата. Този принцип означава повече средства за образование на децата, а не взимане от едни за сметка на други.
– Българските училища зад граница също искат повече пари от държавата. Имат ли основание?
– Дейността на т. нар. неделни училища се урежда трайно в законопроекта. Със специална разпоредба те стават част от системата на предучилищното и училищното образование – факт, който до момента не беше признат от българското законодателство. В първия мандат на г-н Борисов одобрихме финансов механизъм за устойчивото им финансиране, а за следващата година за тях са планирани и повече средства в размер на 500 000 лв. Предвижда се и да бъдат включени в Националната програма за квалификация на учителите – нещо, което обещахме също в предходния мандат, но поради предсрочното му прекратяване не можахме да реализираме.
– Новата учебна година започва. Готова ли е според Вас системата на средното образование?
– На този въпрос по-подробно трябва да отговори МОН. Аз съм убедена, че е готова. Учителите са отговорни хора. Непрекъснато следя в социалните мрежи материалите, които си разменят за новата учебна година, споделят си опит и впечатления от участия в различни проекти, участват в различни обучения, включително онлайн през цялото лято… Високите образователни резултати зависят от труда на учителя и аз съм убедена, че новаторството и амбицията им ще превърнат училището в предпочитано място за децата, учителите и родителите. Трябва да имаме повече доверие в учителите. Трябва да спрем да прехвърляме цялата отговорност за духовното и моралното израстване на нацията само и единствено на българския учител, защото от „лекари на душите”, каквито нарича учителите министър Иван Шишманов, ние ги превърнахме във виновниците за всички недосгоди на обществото ни, а образованието -от всенардно дело за просвещение и възпитание на децата ни, в статистически отчет.
Ще бъдат отпуснати и обещаните от г-н Борисов допълнителни 20 млн. за учителите, което е добра новина за началото на учебната година.
– Кой е най-яркият Ви спомен от 15-и септември?
– За мен всеки 15 септември е бил впечатляващ ден, но бих обърнала внимание на политиците, че този ден е на децата, на родителите и на учителите и бих ги призовала да спестят политическите си речи. Защото единственото нещо, което вълнува учениците, е да чуят училищния звънец и да прекрачат прага на училището, да видят отново учителите и приятелите си.
– Много учители се отказват от професията – главно заради ниското заплащане. Какво ще им кажете, за да останат в училище?
– Законът дава нови форми на подкрепа на учителите, от които всички знаем, че те имат нужда – кариерно израстване според резултатите и приноса на конкретния учител, а не според възрастта му; постоянна квалификация, повече свобода да прилага методи за обучение, подходящи за конкретните деца, работа по проекти с учениците, обвързване на заплащането с кариерното развитие и квалификацията, 10 заплати при пенсиониране. Убедени сме, че всички тези мерки, ще направят по-атрактивна учителската професия и ще й върнат обществения статус. Важно е млади хора да се насочат км учителската професия, ате се нуждаят и от повече свобода, каквато законопроектът им гарантира.
Аз съм учителско дете и знам, че винаги, въпреки трудностите през годините, учителите са тези, които водят децата ни по пътя на познанието. Истинските учители са тези, които продължават въпреки всичко да ги даряват с грижа и внимание, да ги учат да са смели мечтатели и добри хора!
Вярвам обаче, че успехът идва само с усилията на всички ни и само така ще постигнем най-доброто за нашите деца.
Въпросите зададе: Евелина Гечева