Учени откриха слабото място на раковите клетки

4 март, 2016 13:59 | Наука | Няма коментари

Учени откриха слабото място на раковите клетки

Британски учени са разработили нов метод, който да открива слабо място в раковите клетки. Чрез него те могат да помагат на имунната система да се справя с раковите клетки.

Методът, обаче, все още не е тестван на хора. Той е много скъп, защото изисква персонализирането му според съответния пациент. Все пак уените смятат, че проучването може да е основа на нов тип лечения. Основната цел е първите опити с хора да се проведат в рамките на следващите 2 години, съобщава БиБиСи, цитирана от «Дневник».

Методът се основава на анализ на ДНК от съответния пациент. Проблемът е, че раковите клетки не са идентични. Всяка мутира по различен начин, има различно поведение и реакции. Именно това прави лечението на рак толкова трудно, защото отделните зони на един тумор могат да се държат по коренно различни начини.

Това не позволява и на имунната система да успява да се пребори с раковите заболявания. Новият метод обаче е успял да засече промените в антигените на мутациите. Това са протеини, които се подават от повърхността на раковите клетки. „По този начин можем да атакуваме туморните антигени, които са налични във всяка клетка – това е тяхната ахилесова пета“, коментира Чарлс Суантон, един от водещите лекари в проучването.

Тези антигени са различни при всеки пациент. Именно това налага внимателен индивидуален анализ преди използване на новия метод. Той предвижда два варианта. Първият е разработване на ваксини против рак, чрез които имунната система да бъде обучена да атакува подобни клетки. Вторият вариант е откриване на имунни клетки, които вече се борят с раковите в тялото. Част от тях се взимат и умножават многократно в лаборатория и след това се връщат в тялото.

Теми: