Учениците не умеят да пишат, смятат експерти

17 юни, 2009 14:56 | Средно образование | 4 коментара

Учениците не умеят да пишат, смятат експерти

Една четвърт от учениците биха били на поправка, в случай, че бъде въведено изискването зрелостниците да не могат да получат оценка „среден“, ако не са работили по 41 задача – писане на текст. Това стана ясно при обсъждане на резултатите от проведените матури от експерти и специалисти с участието на министъра на образованието и науката Даниел Вълчев. Това съобщи Агенция “Фокус”.
Според проф. Милена Кирова, завеждащ катедра „Български език и литература” в Софийския университет, зрелостниците, както и студентите, трудно пишат логически последователен текст. Неумението на учениците да пишат текст се дължи на това, че практически не е отработено умението да се изразяват в писмен вид, а и липсват достатъчно ясни критерии, по които учителите да преподават писането на този вид съчинения.
Според проф. Милена Кирова – трябва да се увеличи броят на часовете за практическа работа. Учебното съдържание е неоправдано старомодно и учениците не четат Вазов, защото не го разбират.
790 зрелостника не са писали по задачата с отворен отговор.
Изискването да не се пише „среден три“ при липса на писан текст от страна на зрелостника, трябва да бъде предшествано от една – две години предварителна работа в училище.
Министър Даниел Вълчев одобри идеята, предложена от проф. Кирова – да се направи анкетно училище сред преподавателите във връзка с преподавателските модули и учебното съдържание. Големият въпрос остава създаването на текст и неговата тежест. Резултатите от проведените матури сочат, че зрелостниците трябва да бъдат сериозно насърчени в създаването на текст. Под въпрос остава и санкционирането на допуснатите грешки от зрелостника, независимо каква е задачата, както и всяка правописна грешка да се санкционира от проверяващите. В момента това не е така.
Министър Вълчев посочи, че основно се притеснява за резултатите на професионалните гимназии, които са много крехки. Първи по успех са профилираните училища, следвани от училищата по изкуствата. От обсъждането стана ясно, че трябва да се помисли и за стандартизация на тестовите задачи. Резултатите от матурите показват, че зрелостниците не се затрудняват от тестовите задачи от затворен тип.

Подкрепете ни

Теми:
Сподели   Facebook  Twitter  Google+

Още по темата

  1. Тарзан коментира на 17 юни, 2009 г., 15:03 ч.

    Как ще умеят, като никой не смята това за важно. Изразяването в писмен вид се прави толкова рядко, че учениците го смятат за последна грижа. Трябва да има повече писмени упражнения в училище, както е било преди години.

  2. Тони коментира на 18 юни, 2009 г., 10:04 ч.

    Не можем да ги обвиняваме – вижте с какво ги залива околният свят: простотия и порнография. Как децата да развиват някакъв интелект в такава среда?

  3. Елена коментира на 18 юни, 2009 г., 10:14 ч.

    Да, не са виновни нито само децата, нито само учителите. Нацията твърде много изпростя, за съжаление. А няма как да се забрани пошлостта и тъпотията със закон.

  4. Христов коментира на 20 юни, 2009 г., 11:22 ч.

    Простотията ни залива отвсякъде и трудно ще си опазим децата. Затова не бива да им се сърдим, че бягат в чужбина.