Хатем Навар: Intel има нужда от партньори за проектите си

18 юни, 2010 09:29 | Гост, Технологии | Няма коментари

Хатем Навар: Intel има нужда от партньори за проектите си

Хатем Навар е Мениджър за Близкия Изток и Турция по ековъпросите в Intel. Той работи в тясно сътрудничество с различните участници в областта на екообразованието. Бил е член на екипа, който работи няколко големи проекти на корпораията в Европа и Близкия изток, като проекта „Магелан“ в Португалия и Kocaeli Община – проект в Турция.

– Г-н Навар, какво Ви накара да инвестирате в образователния проект в Турция?

– Има много причини една неправителствена организация да участва в подобен проект, защото тези организации проявяват огромен интерес да развиват образованието. Това е на начално ниво. Това, което се опитваме да направим, е да превърнем тези ангажименти в дългосрочни. Така че визията ни е не да правим един еднократен проект, а нещо, което е последователно и дългосрочно. Затова ни трябват партньори в държавите, за да продължат започнатото. Понякога зависим от тях, за да реализираме проектите си. Бих казал, че едни от най-успешните проекти  са тези, при които има ко-финансиране – от правителства, от неправителствени организации и дори от участващите училища и родителите. И това е много добре, защото всеки член от проекта го чувства като свой.

– Сигурно вече имате обратна връзка от реализираните проекти в Турция и Португалия. Какво показва тази обратна информация?

– В Турция работихме с един университет и хората, които направиха оценката, бяха преподаватели и други унивеситетски лица. От друга страна понякога използваме специално разработен инструментариум за оценка, които оценява представянето и използването на компютрите преди, по време на и след имплементирането на един проект. Също така, разполагаме с толкова много case studies от различни държави по света, които показват значително подобрение на крайната оценка/резултатите на учениците, които използват такава технология. Но не става въпрос само за оценките, а и как учениците използват компютри на дневна база.

– Как определяте какво съдържание да бъде включено? Имате ли специален екип за това, например психолози?

– Първо, няма едно-единствено решение, което да става за всички държави . Ако погледнете отделните страни, ще видите, че работим в тясно сътрудничество с местните правителства. И не при всички реализирани проекти използват нашия софтуеър, които е включен в Classmate PC. Той е само начална точка, която да улесни правителствата, така че да могат да го променят според спецификите на държавата. Хората могат да избират софтуеър (Intel предлага различни софтуеърни програми), но често правителствата вече са инвестирали в разработването на друг софтуеър. От друга страна погледнете нашия екип – той не включва само софтуеърни специалисти и инженери, а и социолози, бивши учители и директори на училища.

– Само с държавни училища ли работите? А частните?

– Не правим разлика между частни и държавни училища – предлагаме решения на всички. Изобщо програмата се роди и беше създадена специално за нови пазарои (по-бедни страни). Но докато еволюираше, видяхме, че има много общи нужди и изисквания между всички образователни системи. И Classmate PC еволюира и технологиите много помогнаха за това. Така че таргетираме предимно по-бедните държави, но технологиите, които развиваме, ни помагат да таргетираме и по-богатите. Когато говорим за образование по принцип, говорим за огромен брой ученици, така че разходите са големи дори в развитите държави.

Освен че програмите помагат на децата по, например, география и история, те паралелно придобиват и компютърни умения – което преди го нямаше, а със сигурност ще имат нужда от тези умения, напр. как да използват ексел, докато правят бюджет. Всеки ден има по-сложни изисквания дори и за една „проста” работа. Всяка позиция изисква използване на компютър.

– Как помогна проекта Classmate PC на учителите в Португалия?

– Когато говорим за проекта Magellan, той е широкообхватен – той не включва само Classmate PC като хардуеър, но ‘издателите” на дигитално съдържание, дълго обучение на учители и програми за професионално развитие за учителите. Сега вярваме, че Classmate PC осигури/позволи нови възможности – учителите могат да си взаимодействат с учениците по различен начин (презентации, имейли и др.). Също така, онлайн съдържанието помага за прехода на това, което наричаме, от teacher-centric към student-centric, където ученикът е нашият фокус. И Classmate PC наистина даде възможност за това, защото осигури дотъп до интернет, онлайн ресурси и така може да учи сам, а учителят има повече време да събира повече информация.

Подкрепете ни

Сподели   Facebook  Twitter  Google+

Още по темата