
Министърът на образованието Анелия Клисарова обяви, че училищата ще получават между 25 000лв. и 30 000 лв., като тези средства ще се дават за неотложни нужди и няма да зависят от броя на учениците. „Училищата са около 2500 и мисля, че с около 2,5 млн.лв. това може да се случи“, Клисарова пред БНТ. Тя подчерта, че тези средства няма да са свързани с капиталовите разходи. „Искаме тези средства да ги дадем, за да направим училищата по- независими от броя ученици. По този начин ще може да подпомогнем и малките училища, което е изключително важно“, обясни министърът. Проф. Клисарова уточни, че тези средства няма да могат да се харчат за заплати на учителите.
Министърът изтъкна, че делегираните бюджети остават, но ще бъдат оптимизирани с корекцията от външното оценяване. „Важно е да се въведат нови коефициенти и мотивация на учителите и на директорите“, обясни проф. Клисарова. Тя акцентира върху външното оценяване, което ще бъде един от показателите за това дали едно училище обучава добре своите ученици, и подчерта, че качеството на обучението също има значение, а не само броят на учениците в едно училище. Образователният министър Клисарова представи и идеята да се въведе т.нар. принадена стойност от 4 до 7-и клас.
По отношение на заплатите на учителите министърът обърна внимание, че няма изработени строги правила за формиране на работната заплата и как тя е обвързана с качеството на преподаване. „Може да има един минимум, така че да има справедливост при разпределението на средствата“, изтъкна министър Клисарова. Тя подчерта, че една от точките в програмата на правителството е връщането на достойнството на българския учител. „Трябва да мотивираме учителя да остане в училище, да учи децата, като повишаваме квалификацията му, създадем преференциални условия например за вземане на банкови заеми или специални стипендии“, обясни министърът. Според проф. Клисарова това ще мотивира и младите хора да кандидатстват педагогика и да се реализират в учебния процес.
Министърът изтъкна и ролята на т. нар. училищни настоятелства, в които участват родителите и кметовете на общините. „Те ще имат роля като контрол върху функциите на директора. Директорът трябва да се съобрази с оценката, която му дава настоятелството, учителите, родителите и съответно общината, когато училището е общинско“, обясни министърът.
Анелия Клисарова заяви, че засега частните училища няма да бъдат финансирани от държавата, но това не означава, че няма да има контрол. Според нея частните училища и университети не би трябвало да се подпомагат на брой ученици, а могат да бъдат подпомагани чрез различни програми, чрез ученическите и студентските практики.
„Необходимо е да се въведе минимум по отношение на материално-техническата база, като се търсят възможности това да се реализира с помощта на европейско финансиране“, уточни министърът.
Клисарова изрази надежда през следващата година да се отпуснат повече средства за образование и за наука. Тя отбеляза също така, че министерството полага усилия да отстои пред Брюксел необходимостта да има оперативна програма, която е насочена именно за сектора. Според нея шансовете да има такава програма вече са над 50%.