
Дуалната система за професионално образование не може да започне да функционира повсеместно в цялата страна, а трябва да се въвежда импулсно с пилотни проекти, за да се види как работи. Това е един от изводите от дискусии по темата във Велико Търново и Варна, инициирани от евродепутата Ивайло Калфин.
„Обществото трябва да бъде подготвено за дуалната система, за да не се окаже тя само поредната реформа, която ще остане на хартия“, обобщи Калфин целта на срещите, които събраха местните работодателски организации, Образователни НПО, синдикати и директори на професионални училища.
Според евродепутата първо трябва законодателно да се създаде възможност и дуалната система да се прилага пилотно в региони, където има заинтересовани фирми. Това ще са най-убедителните доказателства за ползите от този модел на професионално образование.
Специфичното при дуалната система за професионално обучение и образование е, че ученикът прекарва основната част от учебното време във фирма, където усвоява професия работейки. Срещу труда си обучаваните получават възнаграждение. Възможността да печелят сами ще е основният стимул учениците да се насочат към този тип образование, смята Ивайло Калфин. В Германия, например, 66% от учениците избират тъкмо този модел.
На дискусиите бяха очертани няколко проблеми, които трябва да бъдат решени, за да заработи ефективно дуалната система в България – стимулите за фирмите, които ще примет ученици, подпомагането на кариерното ориентиране на младите хора, повишаването на престижа на професионалното образование в обществото и др.
Срещите във Велико Търново и Варна са част от поредицата дискусии, инициирани от Ивайло Калфин , с обществени групи, от които зависи функционирането на дуалната система. Следващата седмица среща ще бъде проведена в Пловдив.
Източник: http://kalfin.eu