Нели Петрова: Очакваме новите учебни програми

15 януари, 2014 15:59 | Гост | 1 коментар

Нели Петрова: Очакваме новите учебни програми

Нели Петрова е директор на столичната Първа английска гимназия. Училището традиционно е начело по резултати от зрелостните изпити, ползва се с авторитет на елитно учебно заведение. Академика БГ потърси г-жа Петрова във връзка с наближаващия край на втория учебен срок.
Г-жо Петрова, Вие ръководите училище, което традиционно е сред първите в страната по качество на преподаването. Как се постигат такива резултати?

– Приоритетите в Стратегията за развитие на Първа АЕГ са високо качество на обучението по всички учебни дисциплини, разширяване на избираемите профилирани предмети и предметите, които се изучават във форма СИП, непрекъсната професионална квалификация на учителите и особено на младите преподаватели в гимназията. Високото качество на образование е свързано и с високите изисквания, които имаме към ученици и преподаватели, както и с възможността да се развиват младите хора в една конкурентна, но силно градивна и творческа  среда. Професионалната компетентност на нашите учители е изключително висока, всички те са със степен ”магистър” , 2/3 от тях владеят английски и други чужди езици, повечето от тях имат ПКС. Преподаването на 6-7 предмета на английски език е задължително условие и предимство за гимназията.
Важно условие за престижното място на Първа АЕГ в системата на българското образование е непрекъснатото обогатяване и осъвременяване на методите на преподаване и участието в различни иновационни проекти на регионално, национално и международно ниво.
Училището вече разполага с над 20 лингвистични кабинети с мултимедия и акустична изолация, което дава много добра материална база за работа със съвременни учебни техники.
– Вашите ученици винаги се представят отлично на зрелостните изпити. Според Вас къде е тайната, какво по-различно правите?
– Този факт е изключителна гордост за гимназията, но и ни задължава непрекъснато до поддържаме високия рейтинг. Учениците от 11. и 12. клас изучават профилирани предмети с по 3 и 4 часа над часовете за ЗП, което е много добра основа за явяване на ДЗИ. При високите изисквания от страна на нашите учители, учениците, които системно работят в часовете по профилирана подготовка с лекота преодоляват матуритетните изпити. Логично е, че основният втори зрелостен изпит за по-голяма част на учениците от 12. клас е английски език. Завършвайки езиковата гимназия, зрелостниците придобиват ниво на езика според Европейската езикова рамка С1/С2, което е сериозен трамплин за бъдещата им реализация.
– Какви препоръки към образователната система имат родителите, с които общувате?

– С голямо удоволствие ще отбележа, че работим много добре с родителите и с Училищното настоятелство, както и с Алумни асоциацията на гимназията. Винаги са ни помагали и разбирали, подкрепят всички извънкласни дейности на училището, явяването на учениците на олимпиади и състезания, на международни форуми и конкурси. Родителите искат точно това – техните деца да се реализират максимално добре във всякакви форми, учебни и извънкласни, да бъдат контролирани и насочвани за бъдещата им реализация. Доволни са от работата на институциите в сферата на кариерното ориентиране на учениците, което за гимназистите е важен въпрос.
По принцип родителите искат децата им да бъдат обучавани от добри специалисти, които са мотивирани да работят качествено и да умеят да го правят, да се развиват талантите на всяко дете и да му се дава шанс за изява. Така също да се формират ценности в подрастващите и в младите хора, да се научат на организираност и поемане на отговорности.

– Има становище в обществото, че държавата е голям длъжник на българските учители. Така ли е?

– Държавните образователни институции в момента наваксват пропуснатото относно авторитета на българския учител. Сега преподавателите имат възможности да се включват в различни образователни програми, проектни дейности и квалификационни семинари, да израстват в професионален и личен план. Има какво да се очаква от държавата относно заплащането на учителския труд и по-добрите материални условия за работа. Най-важното, обаче, което трябва да се случи, е утвърждаването на социалния статут и авторитета на българския учител. Формирането на нужното възпитание и отношение на уважение към Учителя започва от семейната среда. Неправилното възприемане на действителността и стремежът само към материалното вредят на нашите деца. Повечето проблеми при младите хора идват от този начин на мислене.

– Кое според Вас би привлякло младите хора към учителската професия?

– Най-напред вътрешната убеденост и мотивацията, че искат да са учители и да работят с много хора. Всеки ръководител на образователна институция трябва да е наясно, че основен приоритет  е привличането на младите специалисти за професията, което е и възможност за преодоляване на високата безработица и възобновяването на учителските кадри. При системата на делегираните бюджети е възможно сравнително добро стартово заплащане на труда на младите учители, както и отделяне на необходимите средства за тяхната квалификация. Системата на менторството отдавна е позната в европейските държави. В България тя трябва да има по-широко приложение в училищата. Този начин на общуване с младите учители им помага изключително много и ги прави оценени и значими за системата.

– От какви промени има нужда образователната система и по-специално сферата на средното образование?
– Очакваме влизането в сила на новия Закон за народната просвета, както и на новите учебни програми. Разширяването на профилираната подготовка в гимназиалния етап на образование ще даде възможност за правилен избор на подрастващите за бъдеща професия , както и за работа в училище по интереси. Образованието трябва да е в съответствие с бързото развитие на съвременното общество, на технологичните процеси, но без да се забравят традициите и основите на научното и философско познание на света.

– Какво трябва да знаят родителите, които тепърва ще избират средно училище за своите деца?
– Добре е родителите да поработят заедно с децата си върху желанията и възможностите им за обучение в средните училища. Нека да преценят правилно техните интереси -хуманитарни, математически, лингвистични, музикални, спортни или др., и тогава да се насочат към определените училища.
Естествено на всички ученици, които желаят да кандидатстват в Първа АЕГ, им желаем успех и ги очакваме!

Въпросите зададе: Евелина Гечева

Снимка: Академика БГ

Подкрепете ни

Сподели   Facebook  Twitter  Google+

Още по темата

  1. Владимир коментира на 8 октомври, 2014 г., 17:28 ч.

    20 лингвистични кабинетА