Драгомира Линдова: Матурата трябва да бъде разделена на две нива

13 юни, 2014 10:09 | Гост | Няма коментари

Драгомира Линдова: Матурата трябва да бъде разделена на две нива

Драгомира Линдова е директор на 164. гимназия с преподаване на испански език „Мигел де Сервантес“ от 1991 г. Завършила е испанска филология в СУ „Св. Климент Охридски“. От 1977 година е учител по испански език. Академика БГ я потърси за коментар относно наскоро приключилите матури, в които Испанската гимназия зае престижното второ място по резултати.

– Г-жо Линдова, на какво се дължи традиционният успех на вашите ученици – втори в страната по резултати от матурите?

– Дължи се на много труд от страна на учителите и учениците, на много добър подбор на учениците. Гимназията продължава да е сред най-желаните училища в София и страната. Други фактори за хубавите резултати са големият ентусиазъм и творчество, които моите колеги влагат в работата си. Искрено им благодаря. Мога да говоря за матурата по испански език. За нашата гимназия тя е с чудесния резултат – 5.88 и не мисля, че може да желаем повече.

– Според Вас какво може да бъде променено по отношение на матурите?

– Ние бихме били много доволни, ако след приемането на Закона за предучилищното и училищното образование, който чакаме почти 10 години, се направи разграничение между матурите на ниво задължителна подготовка и на ниво – профилирана подготовка. Тогава бихме могли като специалисти да дадем конкретни препоръки. Бихме искали това нещо да залегне в закона.

– Може ли да се каже, че матурата в сегашния й вид е достатъчно добър критерий за прием в университет?

– Ако има разграничение на нивата – второто ниво може да бъде вход за университет. Тогава колегите от университетите не биха имали никакво колебание по отношение на тази оценка за прием. Това касае всички учебни предмети, не само чуждите езици.

– Какво мислите за идеята от следващата учебна година да има само по един учебник по всеки предмет?

– Това е дискусионен въпрос. Вероятно един учебник не е достатъчен, но пет-шест учебника по предмет – това е прекалено. Трябва да има някаква регулация от страна на държавата. Не трябва да изпадаме в крайност.

Конкретно за учебниците по испански език – ние имаме голяма свобода за избор на учебни пособия – учебници, помагала, допълнителни текстове. Те трябва да бъдат достатъчно актуални не само по отношение на езика, но и на цялата действителност. В крайна сметка резултатите от ДЗИ по чужд език показват, че сме открили баланса в тази посока.

– Какви са новостите при приема тази година в Испанската гимназия?

– Всичко е както досега. Приемаме две паралелки испански с английски език, испански с френски – две и испански с португалски – една. Очакваме, че отново ще бъдем сред желаните училища.

– Какви са вашите наблюдение за реализацията на възпитаниците на Испанската гимназия след завършването – кое избират България или чужбина?

– Този въпрос ми е много труден в емоционално отношение. Около 1/3 продължават образованието си зад граница. Това са едни достойни млади хора, но за съжаление много малка част от тях не се завръщат, но аз съм оптимист.

– На какво ще заложите като директор и в бъдеще, за да остане училището все така в челната тройка на българските училища?

– Залагам на упорития труд и творчество на колегите и учениците. Девизът на 20-тата годишнина беше „Труд, творчество, успех”. Предлагаме и изключително голямо разнообразие от извънкласни дейности от всякакво естество.

Въпросите зададе Косара Белниколова

Снимка: Архив „Академика“

Подкрепете ни

Сподели   Facebook  Twitter  Google+

Още по темата