Мария Николова, начален учител
За сведение на хората от министерството, инспекторатите и директорите, които са членове на групата, държа да споделя, че като начален учител, който досега винаги си е водил физкултурата, не си поглеждам въобще ТРП-то по този предмет,поради откровените глупости, на които трябва да уча децата от рода:
– Носене на пейки /тухли четворки и павета/ и постелки/ килими, мокетени пътеки и черги/ в 1 клас
– Пренасяне на бухалки / що пък трябва да ги носят не знам/
– Музикалните игри за мен не съществуват в този час, поради простата причина, че във физкултурните салони няма озвучителна техника, нито пък имам, за да влека такава. Който иска хора, ръченици и други танци, да провежда тези часове в дискотеки.
– Кулското и Омуртагското хоро за 2 клас, както и Джиновското и Самоковското за 3 клас, първо да го разучат в МОН и за 24 май да го изиграят пред сградата,а пък ние ще разучим играта „Биене в цел“
– Видовете висове в 3 клас и 7 клас освен по дърветата, на друго място не виждам къде ще провесваме децата.
– Познайте кой ученик от 9 клас ще прави акробатични упражнения, освен ако не тренира акробатика?
– 12 клас – творческа композиция по гимнастика
Те на училище спират да ходят, но някой очаква да гледа гимнастика…
И въпросът ми е за командоси ли ги подготвяме тези клети дечица или часът е за игри и състезания, които носят радост на децата и не им създават комплекси и друг вид неудобства, ако не искат или не умеят да изпълняват горепосочените глупости?
Кой одобрява тези лишени от логика и човещина неща? КОЙ?
Моля, Асен Александров да предаде в МОН, че това, което се измисля там, няма нищо общо с действителността. Че това, което се измисля там, граничи с психически и физически тормоз спрямо ученици и учители. А това е подсъдимо.

7 май, 2016 10:11 | 

Теми:
Facebook
Twitter
Google+


Facebook
Twitter
Google+
Кремена Генчева коментира на 9 май, 2016 г., 08:23 ч.
Може би сте права, госпожо Николова и уважавам мнението Ви. Но не го споделям. Да, зная че съвременните физкултурни салони нямат нищо общо с тези, които ние, поколението от 70-те сме имали. Не смятам, че упражненията, които описвате ще причинят някакъв психически или физически тормоз спрямо когото и да било. Тревожен факт е тенденцията към затлъстяване при децата и съответно при учениците. Смятам, че не само грешките в храненето, но и липсващата физическа култура са причината за това. И тук идва този учебен предмет.
Още нещо осъзнавам: контактите ми с хора, работещи в сферата на образованието, ме карат да мисля, че днес е много трудно да накараш учениците да правят нещо, което не им се нрави.
Жалко! Това само показва, че липсва дисциплината в училището и още по-лошо – авторитетът на учителя. Ако ме питат мене, бих въвела униформите в училище. Не защото съм тесногръда, а защото смятам това за част от дисциплината, която днес липсва. Но никой не ме пита.
Няма да коментирам, но ще споделя доловен разговор между ученици от елитно училище в града ни, които на висок глас обсъждаха тяхна съученичка, която „шмъркала“ в междучасията…
Още по-жалко! Положението е тотално отървано!
Но да се върна на физическото възпитание.
Като ученичка, бях доста слаба физически. Но имах амбицията да съм пълен отличник и само петицата по физкултура разваляше картинката. Да, беше ми трудно да покрия нормативите – бягането на къси и дълги разстояния, да не говорим за хвърлянето на онези тежки топки. Но се справих.
След години трябваше дори да правя някакви фокуси на смесената успоредка, мост и челна стойка, но се справих и с тях. Въпрос на желание, амбиция и труд.
Днес редовно карам велосипед, запален турист съм, а през топлите сезони бягам сутрин в градския парк и това ми доставя огромно удоволствие.
И до днес си спомням думите на учителя ми по физкултура в началното училише: „Правете коремни преси, ще ставате майки един ден!“ И до днес следвам съвета му и си спомням с добро този човек.
По въпроса за народните танци, всякаква дискусия ми се струва безпредметна и глупава. За мен е естествено желанието, като чуя тази музика, да се хвана на хорото, или да си потропам сама вкъщи. Дори и да не го зная, го уча в движение. Вродено ми е и смятам, че така трябва да бъде с всеки българин. Кулското, Омуртагското, Джиновското и Самоковското хора не ги зная, но ще им обърна внимание, за да разбера защо толкова са разбунили духовете.
Ще си позволя да цитирам моя позната, чието мнение споделям напълно, а и защото по-хубаво не мога да го кажа: „Аз съм, винаги съм била и ще си бъда от хората, на които кръвта им кипва като чуят народна музика.
Все ми е тая дали ще някой художник, поет, естет, Ентелигент или индивид с друг етикет ще ме нарече селянка! Да ми диша прахоляка от цървулите!“
Ако сегашната програма по физкултура е странна и нелогична, погледнете тази от моето време. Или попитайте учителите на моето поколение. Ние също учихме народни танци в училище.
Това мнение стана по-дълго от самата статия. В заключение искам да обобщя на какво ме научи този предмет – изгради у мен физическа култура, научи ме да не се отказвам и дори и да ми е трудно, да преследвам целта си и да я гоня, докато я постигна.
Анна Георгиева-Йопен коментира на 9 май, 2016 г., 10:40 ч.
Здравейте,
много сте права г-жо Николова. Наистина господата от МОН трябва сами да научат тези програми и тогава да искат деца до 10 години да ги усвояват, вместо да играят и да растат здрави, а не съсипани от непосилно учене на ненужни неща.
Кремена Генчева коментира на 9 май, 2016 г., 13:14 ч.
Сутринта написах мнение по статията и се надявам да бъде публикувано като коментар.
Леман Кочева коментира на 9 май, 2016 г., 17:21 ч.
Безумията се отнасят за всички класове и предмети. Имам син в 7- ми клас, който направо намрази училището. И не е само той, а 99% от учениците. Защото ние – родители и учители изискваме, но те нищо не разбират. Материалът е написан на такъв стил, че аз,жена с висше образование ( получено, когато в университет се влизаше трудно и българската диплома беше на почит в цял свят) се затруднявам ужасно да го разбера. Има предмети, по които нищо не схващам. Не ме е срам да си го призная. Пишещите учебниците, в стремежа си да се покажат много начетени направо осакатиха децата ни с безумните уроци. И в крайна сметка какво произвежда българското училище?… Полуграмотни млади хора. И това не е отскоро. Аз не знам с конкурс за по- голяма лудост ли ги избират тези автори и чиновници в министерството! Колкото са по- откачени и неадекватни, толкова по- добре. Дано най- накрая някой се усети и промени образователната система, че след време неграмотността ще е повсеместна.
Кяменска коментира на 9 май, 2016 г., 22:58 ч.
Браво на колегата! Изключително точно, ясно и аргументирано!!! По- ясно казано….здраве!
Мирослав Иванов коментира на 10 май, 2016 г., 08:04 ч.
Здравейте, мнението Ви е публикувано. Akademika.bg няма практиката да цензурира мнения, освен ако при написването им не е използван обиден език.
Милена Андонова коментира на 10 май, 2016 г., 11:48 ч.
Кремена Генчева, никой не оспорва нуждата от предмета, а безумната програма, която се изготвя в министерството от хора, които очевидно нямат представа доколко осъществима е тя. И аз знам хората от ходенето ми на училище, но си спомням, че „Елениното“ съм го учила в гимназията, а не в началния курс.Тогава идеалът беше „многостранно и всестранно развита личност“, та затова се образовахме в толкова разнопосочни и излишни дейности (нямам предвид физическото, както най-вероятно ще го изтълкувате). Спирам, за да не разводнявам темата като Вас.
Димитров коментира на 10 май, 2016 г., 14:37 ч.
Просто за информация, живея в Германия заедно с двете си деца, съответно 1-ви и 2-ри клас.Часовете по „спорт“ така се казва тук
преминават в игри, тичане , скачане със или без спортните принадлежности , които са в изобилие, но децата са винаги доволни и щастливи….
Кремена Генчева коментира на 10 май, 2016 г., 22:05 ч.
Милена Андонова, не смятам, че съм разводнила темата. Писах от първо лице, защото споделих личен опит. Омръзна ми да слушам как не можем да направим едно или друго и колко много пречки се намират. Който иска, намира начин, който не иска, намира причини. Дайте ми 2 топки и ще занимавам с часове деца от началното училище. Димитров го е казал – дори и да не разполагаме с модерни оборудвани бази, нищо не пречи да занимаваме децата със спорт. Затова и ме подразни горното мнение.
И проблемът не е какви хора ще се учат в училище по физкултура, а много по-голям. Кога успяхме да съсипем всичко добро в образованието само за 20-30 години? Къде отиде реда и дисциплината? Кой окраде базите в училищата? Къде отидоха добрите и написани на разбираем език учебници? Как се учат естествени науки без кабинети за провеждане на лабораторни упражнения? Как без това може да се изгради интерес към тези науки? Много още въпроси мога да задам.
За да намерят призванието си, децата трябва да опитат от всичко – точните науки, хуманитарните науки, музиката, изобразителното изкуство, спорта…
Затова и не бих се изказала, че сме се „образовали в толкова разнопосочни и излишни дейности“. Ще кажа, че сме получили повече възможности за избор, възможности да открием призванието си. И разбира се, обща култура.
Ето, сега вече разводних темата. Как преди имаше работещи и логични учебни програми, а сега всичко се оказва нелогично, пречка, неработещо?
Излиза, че Министерството на образованието и българското училище не умеят да работят заедно. Ами променете го това, тези, от които зависи!
Илия коментира на 10 май, 2016 г., 23:02 ч.
Съгласен съм с Кремена Генчева и то не за друго, а защото същите тези, които защитават „горките“ дечица утре обясняват как са станали лигльовци, защото нямало казарма. Как пък аз като бях ученик (1999-2011) учихме и хора, и нормативи покривахме и всевъзможни спортове играехме и никой не се тръшкаше по разни медии? Не бяха коремни преси, хвърляне на медицински топки, 600 метра крос, скачане от място, хвърляне на тенис топки, дори игра на бейзбол. И всичко това в началното училище, след това вече в гимназията дойде съвсем новото време и учителите останаха без права и желание да научат мамините дечица на каквото и да било полезно.
Antoaneta коментира на 10 май, 2016 г., 23:04 ч.
@Кремена Генчева
Разбирам и съм съгласна с Вашия коментар.Вие сте права обаче изпускате момента,че в статията не се говори за премахване на часовете по физическо възпитание,а се говори за абсурди,като пренасяне на бухалки и други,както и за музикални игри без възможност за музикално озвучение. Уважението към учителите няма да се върне,като се спазва една безумна програма само защото е редно да се спазва, понеже тя е одобрената такава.
Никола коментира на 10 май, 2016 г., 23:59 ч.
Децата не са родени гимнастици и малко са прекалили с тази програма. За мен в този час трябва да се бяга, играе футбол, баскетбол или волейбол.
Колкото за дисциплината: Всичко зависи от учителя! Такива са ми впечатленията.
Димитър коментира на 11 май, 2016 г., 08:36 ч.
Ще наблегна основно за спорт, не може да вкарваш народните танци в часа по физическо възпитание и спорт
Петя коментира на 11 май, 2016 г., 09:21 ч.
Аз,като родител не съм съгласна с Вас! Децата трябва да изучават български фолклорни танци, защото ние като родители от т.нар. преходно време не сме изучавали фолклорни танци в училище и не можем с нищо да помогнем за това на децата си в къщи. Друг е въпросът за това кои хора да се изучават и кога, или пък дали има или няма озвучаване в салоните – това не е проблем на децата/ в т.ч. на педагозите/, а на министерството. Ако искаме децата ни да израстнат с българския фолклор, за което благодарим за задължителното му изучаване – то трябва да се промени само програмата за видовете хора, съответстващи за моториката на децата от съответните класове и някакво техническо оборудване в салоните да се постави. Относно пренасянето на тухли, както Вие казвате – не сте работили май скоро с деца – живея до детска площадка и детска градина и много ясно виждам как дечицата от малки кипят от енергия и пренасянето на бухалки не е проблем за 7-10 год. деца…. чак толкова не ги жалете. Децата трябва да спортуват и точно нашите фолклорни танци не виждам с какво пречат на спорта, напротив. Не искам да влизам в полемика на тема дали учителите искат да танцуват фолклорни танци или предпочитат да гледат как децата играят народна топка, футбол, волейбол и прочее спортове без участие на учителя….това би било бързел, а аз не искам да го казвам.
Петя коментира на 11 май, 2016 г., 09:25 ч.
Извинявам се за техн. грешка от горния си пост в последното изречение: „бързел“ да се чете – мързел
Марияна коментира на 11 май, 2016 г., 15:41 ч.
Дали началните учители знаят хората на които трябва да научат децата? А хора винаги са се учили и ги е имало в учебните програми по физическо възпитание и спорт.
Начева коментира на 11 май, 2016 г., 15:43 ч.
Уважаема г-жо Мария Николова! Не знам на какво учите децата, но не съществува учебен предмет „Физкултура“, за който Вие говорите. Учебният предмет се нарича физическо възпитание и спорт. Не може да искате от децата нещо, което Вие не владеете. Разбирам, че не сте специалист в областта на физическата култура и не Ви е присъща професионалната лексика по въпроса. Дано да не сте от началните учители, които най-редовно „си карат“ часовете по ФВСоблечени с поли и обути с токчета.
Петя Г. коментира на 11 май, 2016 г., 17:06 ч.
Здравейте на всички,
Аз като един унижен български учител ще подкрепя с две ръце колежката относно новите учебни програми. До тук добре. Моите уважения към господа министрите и политиците, авторите на учебниците и издателствата които ги издават, но имам един много простичък въпрос: Когато пишете новите програми дали ги прочитате след това?
Няма лошо в час по физическо да се играе и спортна гимнастика , и хора и акробатика, но да бъде съобразено с възрастта. Аз съм учител по измисления предмет „Човекът и природата“ и Биология. Приемам съвети и предложения как да обяснявам на шестокласници „Размножаване и развитие при човек“, как да отговарям на техните родители защо уча децата им на мръсни работи? Честно да си призная те са прави. Това беше материал който се изучава в 10 клас и се осмисля трудно от 16 – 17 годишни, а какво остава за 12 годишните.
Как ще преподавам от 15 септември раздел който липсва в учебника, защото новия учебник също липсва и ще преподаваме по стари учебници. Проблема не е само по физическо или моите предмети – проблема се казва Българско образование, защото такова няма. Има една ясно поставена и стриктно преследвана цел – „неграмотност“
Няма закон, няма уважение, няма грамотни, няма наказани. Има само унижени и обезверени учители, които с цената на собственото си здраве се борят с „вятърни мелници“.
Мария Николова коментира на 11 май, 2016 г., 21:00 ч.
Отговарям специално на Начева! Спе-ци-ал-но! Г-жо Начева, уча децата на всичко, което преценя, че им харесва, както и на мен. Рядко се съобразявам с учебната програма по ФИЗКУЛТУРА/на мен така ми харесва/, защото часовете ми са пълноценни и без нея.Ама разбира се, че не мога да искам от децата нещо, което не владея, но го искат онези хора там на едно място. Дали ще спите спокойно или не, но държа да Ви кажа, че съм от началните учители, които си карат часовете с дрехите, с които идват сутрин на училище, с токчета, с платформи, с поли, рокли и дънки. Когато Вие намерите време да се преобличате, елате ми се обадете на момента! В нашето училище, както и в другите български училища, където началните учители неспециалисти си карат часовете, това е положението!
Георги Петров /Жоро/ коментира на 14 май, 2016 г., 14:24 ч.
Напълно подкрепям написаното в статията. Г-жа Николова много точно и ясно е аргументирала позицията си. Браво. Решението на МОН е нелогично и необмислено. Децата в началните класове са много непостоянни и задължителното изучаване на народни танци /и не само/ ще има обратен ефект. А в горните… Освен това час по „Ритмика и танци“ се изучава от студентите в НСА /бившия ВИФ/ само от Учителски факултет. Музикалните академии в София и Пловдив нямат профилирано обучение по народни танци. Във ВИТИЗ също не се изучава. Самите училища не разполагат с капацитета и ресурса за подобен вид обучение. Да натоварваме децата и с това е повече от излишно. Нужни са програми, съобразени с възможностите на децата. Не да се изпитват върху неща, които не умеят.
Татяна Христова коментира на 15 май, 2016 г., 22:38 ч.
Аз пък ще кажа, че съм запален турист, обичам народната музика хората и съм си „селянка“, защото обичам да си копая на село в градината и да отглеждам зеленчуци (живея в столицата и съм комп. инженер) и МРАЗЕХ ЧАСОВЕТЕ ПО ФИЗКУЛТУРА. Половината от нещата не можех да ги правя и ИЗПИТВАХ УЖАС. Синът ми е 10 клас в „елитно“ училище (не обичам това определение, но СМГ е такова), ЗАПАЛЕН ТУРИСТ Е и обича планините и мрази часовете по физическо. Играе, разбира се. Дъщеря ми е 7 клас, активен спортист и състезател с медали от национални и международни състезания и МРАЗИ ЧАСОВЕТЕ ПО ФИЗИЧЕСКО.
Защото в повечето случаи така, както са направени програмите, са безумни. И не са виновни учителите. Напротив, повечето се стараят часовете да са интересни и наистина да са спорт, но и от тях „Изискват“ от МОН.
Гергана Иванова коментира на 18 май, 2016 г., 21:52 ч.
Учител по английски език съм. В Езикова гимназия.Учителите по ФВС просто мятат една топка на учениците да играят нещо, седят си на пейките и си живеят живота.Не проверяват контролни, не е нужно да въдворяват дисциплина, защото децата си скачат и викат , избиват си енергията и всичко е прекрасно.Влизат в час(учителите по ФВС), когато си искат , когато си искат си излизат-децата са в салона и си тичкат. И да се чува шум-но това е нормално , нали такъв е предмета. И сега седнала някаква си даскалица да плаче , че и затрудняват живота! Смехотворно! Време беше и учителите по ФВС да си станат от задниците и да започнат да си изкарват заплатите.
Валя Вълева коментира на 26 май, 2016 г., 20:56 ч.
Уважаема госпожо Иванова, защо не обясните на българското общество на какво учите учениците по чужди езици, та като завършат училище, не могат 2 изречения да свържат. Тук нямам пред вид кадърните учители, които успяват да научат децата да разбират и говорят на съответния ЧЕ. Но, за съжаление, в масовите училища, положението е почти трагично!Такова ли е обучението по ЧЕ в другите държави?! А съдите учителите по ФВС в българското училище, като ги поставяте под един знаменател?!Като учител сте наясно, че физкултурните салони са празни, липсва оборудване поради недостиг на средства. Същото е и на спортните площадки. Какво да правят тогава тези учители?! Съгласна съм единствено с това, че некадърници има не само в образователната система, а във всички професионални сфери и знаем защо е така. Назначенията у нас са с познанства и с…/неудобно ми е дори да го изрека/! А истина е, че учебните програми не само по ФВС, а и по останалите учебни предмети са написани не само на висок и неразбираем за децата стил, което ги обезсърчава да полагат необходимите усилия и труд да се обучават, а съдържанието е пълно с „баластра“, никому ненужна и допълнително затрудняваща обучаемите. Защо, когато се правят учебни програми и се пишат учебници не вземат участие по-широк кръг компетентни хора, имащи пряко отношение към обучението на нашите деца?! За това се пледира от години, но нещата си остават такива, каквито са! А на Вас, не Ви прави чест да нападате с толкова злост колегите си пред такава голяма аудитория, като рушите авторитета на българския учител! Защо не споделите Вашето възмущение пред директора на училището, пред педагогическия съвет?! Само в учителската гилдия наблюдавам такова отвратително отношение на колега към колега! И след това искате обществото да уважава учителите! Няма как да стане!